Julklappstips: Gotlandsfilten - värme för många!

Nyhet  •  2011-11-18 09:02 CET

Dela ut en julklapp till någon du gillar samtidigt som du bidrar till att papperslösa barn i Baltikum får en bättre situation. En riktigt bra tycker vi på Möbler.se! Maja Hägerbro Remén har intervjuat Elsa Sefastsson på UF-företaget Gotlandsfilten.

Filtarna är tillverkade av återvunna PET-flaskor. Den första leveransen av filtar anlände till Visby häromdagen.

- De är så otroligt mjuka och sköna, berättar Elsa Sefastsson. Vi går omkring i skolan med var sin filt. Man vill inte släppa den ifrån sig.

Gotlandsfilten har kontakt med ett kriscenter i Riga som arbetar med att hjälpa papperslösa barn. Kriscentrets huvudsakliga uppgift är att hjälpa det papperslösa barnen och dess familjer att få papper och registreras i landet. Utan papper har de ingen möjlighet till socialhjälp så som sjukvård och liknande.

En filt kostar 369 kronor och då går 50 kronor direkt till kriscentret/barnhemmet i Riga. Om man köper tio eller flera filtar blir priset per filt något lägre. Om du är intresserad av att köpa filtar och samtidigt hjälpa barnen i Lettland så finns kontaktuppgifter på Gotlandsfilten.

Läs hela intervjun med Elsa Sefastsson som står bakom Gotlandsfilten

Sök och hitta möbler på Möbler.se

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom