ÅF förvärvar ES-Konsult

Foto: http://www.weibull.se/

ES-Konsult erbjuder experttjänster till Svenska och internationella kärnkraftskunder inom områden som Säkerhetsanalys, Säkerhetsredovisning, Human Factors, Utbildning och Projektledning. Vattenfall, OKG samt SKB (Svensk Kärnbränslehantering), SS; (Strålsäkerhetsmyndigheten) och KSU (Kärnsäkerhet och Utbildning) är exempel på kunder till ES. Bolaget har 56 medarbetare och kontor i Stockholm och Göteborg. Under 2013 omsatte ES cirka 70 MSEK med god lönsamhet.

ÅF har innan förvärvet över 500 konsulter och experter verksamma hos kärnkraftskunder i Sverige och internationellt. ÅF och ES har samarbetat framgångsrikt genom åren, bland annat på Ringhals, inom ÅF Nuclear Academy samt inom projekt för ny kärnkraft i Brasilien.

”Experterna, verksamma som konsulter inom ES, har en unik kompetens inom bland annat kärnteknisk säkerhet, lång erfarenhet från kärnkraftsindustrin och är mycket uppskattade hos kunderna. I och med samgåendet med ES breddar vi vårt erbjudande och förstärker ytterligare vår expertkompetens till exempel inom decommissioning”, säger Per Magnusson chef för ÅFs division Industry.

Lars Weibull AB med projektledaren Anders Lorentzon var säljarnas rådgivare i affären och Moll Wendén med advokat Anders Steén biträdde säljarna i legala frågor.

Anders Steén, advokat och delägare på Moll Wendén
+46 70 326 65 10, anders.steen@mollwenden.se