PRISET ÅRETS TEKNIKER 2016

Teknik är det mänskligaste som finns. För att visa just detta har Handelskammaren, i samarbete med Moll Wendén och nio andra företag, instiftat priset Årets Tekniker.

Priset delas ut till en tekniker som genom sitt arbete bidrar till samhällets utveckling samtidigt som hon/han inspirerar framtidens tekniker. Det kan t.ex. vara genom att skapa en bättre miljö, fler jobb, ökad livskvalitet eller en revolutionerande uppfinning. Att bidra till samhällets utveckling ligger helt i linje med Moll Wendéns affärsidé där vi med rätt juridik vill skapa bästa förutsättningar för våra kunder att göra bra affärer säger Martin Morén Jönsson.

Vinnaren i årets upplaga av tävlingen Årets Tekniker är två lundabor. Tongyun Shen har utsatts till årets tekniker och Sofie Woge till årets tekniklöfte.

Forskaren Tongyun Shen (andra personen från vänster i bilden) har fått priset för sin utveckling av en fröbehandling som får växter att gro snabbare och jämnare utan att använda genmodifiering eller kemiska tillsatser.

Sofie Woge (andra personen från höger i bilden) är industridesigner och har utsetts till årets tekniklöfte för sin utveckling av ett greppverktyp för äldre samt sjuka personer som har tappat styrkan i sina händer.

Om tävlingen

Priset grundandes år 2013 och har som syfte att lyfta fram teknikens betydelse och belöna en person som visat att teknik kan göra stor skillnad och bidra till positiva förändringar för människor. Bakom priset står förutom Handelskammaren och Moll Wendén även Alfa Laval, Bona AB, Chefspoolen, Deloitte, HMS, Ny Teknik, SEB och Trelleborg AB.

Vinnaren utses med hjälp av nomineringar och pristagaren erhåller ett stipendium på 50 000 kronor samt en CSR-check på samma belopp att dela ut till ett valfritt projekt som främjar ungdomar och utbildning. Prisutdelningen skedde på Malmö Börshus i samband med Handelskammarens höstmöte den 1 december 2016.

Läs mer här

• försäljning