Vem är Årets Tekniker 2014?

Teknik är det mänskligaste som finns. För att visa detta grundade Sydsvenska Industri- och Handelskammaren tillsammans med bl a Moll Wendén förra året priset Årets Tekniker. Priset syftar till att lyfta fram teknikens betydelse och belöna en person som visat att teknik kan göra stor skillnad och bidra till positiva förändringar för människor.

- Förebilder har en enorm kraft att inspirera och vägleda andra. Många yngre finner sin egen väg efter att ha inspirerats av en förebild och försökt härma eller likna dem. Med priset Årets Tekniker vill vi använda den kraften för att lyfta fram teknikens betydelse för människor och samhälle, säger Per Tryding, Vice VD på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.

Bakom priset ligger också insikten att utan innovativa tankesätt och modiga människor med nya idéer och produkter är det oerhört svårt att konkurrera på en global marknad. Här gäller det att lyfta fram goda exempel.

- Att bidra till samhällets utveckling ligger helt i linje med Moll Wendéns affärsidé där vi med rätt juridik vill skapa bästa möjliga förutsättningar för våra klienter att göra bra affärer, både i Sverige och internationellt. Framtidens företag baseras på de innovationer som skapas just nu, säger Martin Morén Jönsson, advokat och delägare på Moll Wendén.

Årets Tekniker 2013 blev Bo Håkansson, professor vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Hans banbrytande innovation kring teknologi där en hörapparat integreras med det mänskliga örat har kunnat hjälpa 100 000 människor i världen till ett hörande liv.

Vinnaren utses med hjälp av nomineringar och pristagaren erhåller ett stipendium på 50 000 kronor samt en CSR-check på samma belopp att dela ut till ett valfritt projekt som främjar ungdomar och utbildning. Prisutdelningen sker på Sydsvenska Industri- och Handelskammarens Höstmöte, 27 november 2014 i Malmö.

Vill du nominera dig själv eller någon du känner?

Skicka din nominering till aretstekniker@handelskammaren.com eller besök sidan www.facebook.com/aretstekniker.

Läs mer om Årets Tekniker på handelskammaren.com.

Martin Morén Jönsson, advokat och delägare på Moll Wendén,
tel: 0703-26 65 04, e-post: martin.jonsson@mollwenden.se

Bakom priset står Handelskammaren, Moll Wendén, Alfa Laval, Bona AB, Chefspoolen, Deloitte, HMS, Ny Teknik, SEB och Trelleborg AB.

• business law
  • juridik