Franchise Cup i Rosengård

Den 22 maj arrangeras Sveriges första Franchise Cup i Rosengård, Malmö. Unga entreprenörer utan egen affärsidé tävlar om Franchiseavtal med en av tre olika franchiseföretag – företag som antingen vill expandera eller etablera sig i Malmö. MOLL WENDÉN Advokatbyrå är tillsammans med Swedbank och PwC affärspartners till Franchise Cup och bidrar med priser i form av stöd och rådgivning till vinnarna.

I Franchise Cup  har unga entreprenörer chansen att exklusivt presentera sig för tre olika franchiseföretag på CityGross i Rosengård. Inför en jury bestående av representanter från de tre franchiseföretagen – Salads and smoothies, Taco Bar och Pro Assistans – får kandidaterna presentera sig själva och sina styrkor som franchisetagare och entreprenörer. Den eller de tävlande som franchiseföretagen tycker är mest intressanta går vidare till dag två då matchmaking sker – och eventuellt framtida samarbete skissas upp. Under matchmakingen möts kandidat, franchisegivare och MOLL WENDÉN (eller en av de andra sponsrande affärspartners)  under 45 minuter för en närmare genomgång av franchisekonceptet, finanseringsmöjligheter från partners och personlig presentation av kandidatens tankar om framtiden.

- Som exklusiv juridisk partner till både Minc och Medeon känns det för oss naturligt och förstås glädjande att få lov att vara med och bidra i satsningen Franchise Cup. Den ena entreprenörens resa är inte den andra lik och vi känner oss entusiastiska över att delta i ett initiativ som tar tillvara på Malmös fulla potential, säger David Klose advokat och delägare på MOLL WENDÉN Advokatbyrå.

MOLL WENDÉN har sin bas i Malmö och tar en aktiv roll i den regionala näringslivsutvecklingen. Bland annat genom ett engagemang för start-up bolag och unga entreprenörer. MOLL WENDÉN Advokatbyrå har en gedigen erfarenhet av att bistå entreprenörer från allra första start och under hela resan till att bli stora internationella bolag.

Om Franchise Cup

Franchise Cup 2012 är ett initiativ sprunget ur arbetet med att utveckla Malmös stadsdel Rosengård, och i förlängningen ett nytt och spännande sätt att skapa arbetstillfällen i Malmö. Tävlingen har utvecklats av Rosengårds stadsdelsförvaltning i samarbete med ALMI, Uppstart Malmö, Perfect Place och Idélaboratoriet.

MOLL WENDÉN Advokatbyrå, Swedbank och PwC går in som affärspartners med priser i form av stöd och rådgivning till vinnarna.

-  Uppstart Malmös mål är att skapa tillväxt och därför är det viktigt för oss att stötta entreprenörer som på sikt kan anställa. Franchise Cup ger en stor möjlighet för entreprenörer som har driv och kunskap, men som saknar unika affärsideér, att snabbt komma ut på marknaden, säger Tina Kaikkonen, kommunikationsansvarig på Uppstart Malmö.

Mer information om Franchise Cup och anmälan hittar du på : franchisecup.se

Kontakta MOLL WENDÉN: David Klose, Helena Nord