Mötesplats Weibull – ett mecka i företagsförvärv

Börsnoterade Indutrade är i topp vad gäller förvärv i Sverige med över 100 genomförda transaktioner. Hur resonerar Indutrades Koncernchef Johnny Alvarsson? Och vad är hans bedömning av marknaden 2012? MOLL WENDÉN Advokatbyrå var fullt av förvärvsintresserade åhörare när Johnny Alvarsson gästade kontoret i samband med Mötesplats Weibull.

Den 19 april anordnade  Lars Weibull AB sitt årligt återkommande och uppskattade evenemang Mötesplats Weibull MOLL WENDÉNs Advokatbyrå i Malmö. På temat företagsaffärer blev årets huvudtalare en naturlig gäst - Indutrades koncernchef Johnny Alvarsson.

Johnny Alvarsson har ett förflutet som produktionsekonom på Ericsson, han har varit VD på Zeteco/Zetterberg mellan 1988-2000 och för Elektronikgruppen mellan åren 2000-2004. Johnny tillträdde som koncernchef på Indutrade 2004.

Indutrade är enligt Johnny ”ganska så långsiktiga”, själv är han den andra VD:n i företagets historia sedan bolaget bildades 1978. Då bestod det av Bechsons maskiner i Arlöv. Idag har koncernen 165 bolag i 23 länder och totalt 3 800 anställda.

Indutrade består av en kombination av egna produkter och agenturverksamhet. Deras företagskultur - eller kanske bättre beskrivet som en medveten avsaknad av en gemensam företagskultur - är särpräglad och något Johnny lägger stor vikt vid. Det är helt upp till bolagen själva om de vill visa kopplingen till Indutrade eller ej, och man har enligt Johnny en ”pragmatisk decentraliserad organisation”. Det finns t ex inga centrala bil- eller IT-policies.

– Management i teorin går ut på att ”Big is Beautiful”. Jag har varit med om den resan flera gånger och det är alltid samma sak. Man tar in några managementkonsulter som gör upp stora planer för förändring, man ska byta IT-system och centralisera, allt ska vara under ett varumärke och företaget ska ha en tydlig exit strategi. Ett par månader senare får man ta in konsulterna igen, för ingenting har hänt. På Indutrade sysslar vi med Management i praktiken. Vi går mot strömmen, säger Johnny.

Indutrades strategi baseras på bl. a följande grundpelare:

• Small is Beautiful
  • Decentralized organization
  • Entrepreneurship
  • Multi-brand strategy
  • Buy & develop
  • Long-term thinking (Indutrade köper bolag, men säljer inte)

Möjligheten till karriär för VD:ar i koncernen i traditionell bemärkelse existerar inte, eftersom den centrala organisationen hålls till ett minimum. Däremot pekar Johnny på möjligheterna att bli styrelseordförande för andra bolag inom koncernen eller att köpa dotterbolag till det egna bolaget. Några speciella bonusar utbetalas inte heller – istället anordnar man en årlig VD-konferens där koncernernas VD:ar rankas och den bästa får ett pris i form av en etta gjord av glas.

– Det ligger mycket prestige i detta pris och det är en stor motivator för många. Tänk att få gå fram inför alla dina kollegor och ta emot det. Det är mycket värt, menar Johnny.

Endast lönsamma bolag förvärvas – oftast med produkter och komponenter som ligger under ”radarn” hos kundernas inköpsavdelningar – d v s inte alltför stora produkter som kräver stora investeringar. Gemensamma nämnare är att det ofta rör sig om kvalitetsprodukter med hög säkerhet; mycket mekanik, men även programvara. Verkstadssektorn utgör en stor del av koncernen liksom sektorn för medicinteknik. Även energisektorn är betydande och har till stor del vuxit genom organisk tillväxt

Företagets kärnvärden är förvärva, förstärka och förädla. Något de tycks följa väl. Som ett exempel kan nämnas sektorn medicinteknik som växt från en omsättning på 60 MSEK till 335 MSEK. Indutrade genomförde 2011 totalt 11 förvärv med en total årsomsättning på 689 MSEK. Hittills i år har man hunnit med 5 förvärv med en total omsättning på 287 MSEK.

Under Johnnys tid som koncernchef har Indutrade hunnit med 100 förvärv. Hans viktigaste ledarskapsråd lyder; använd resurserna i din organisation (inte konsulter), sätt upp enkla mål och var rättvis.

– Och om du måste avskeda - gör det inte på en fredag! Visa alltid medmänsklighet och ha hjärtat med i det du gör, summerar Johnny.

Vad gäller framtiden tror Johnny att IT branschen återigen kan bli en ”förväntansbransch”.

På Lars Weibulls fråga om det finns någon övre gräns för Indutrade blir svaret kort och gott – nej.

Efter Johnnys framförande höll advokat Anders Steén på Moll Wendén Advokatbyrå en kort föreläsning om det juridiska perspektivet i en företagsaffär. Bland annat diskuterades tilläggsköpeskillingens för och nackdelar. Anders menar att tydlighet är A och O för att båda säljare och köpare ska kunna känna sig trygg med en tilläggsköpeskilling.

– Som säljare ska du begära transparens under den aktuella perioden, du måste ha inblick om du ska kunna känna dig trygg. Sätt in förbud mot åtgärder som kan komma att påverka utfallet och se till att du har en ventil i form av en oberoende prövning om parterna inte kan enas, var Anders tre handfasta råd.

Dagen avslutades med en panel där flera kunder till Lars Weibull delgav sina erfarenheter av företagsöverlåtelser: Stefan Borgströms som sålde Onrox till Midway Holding 2005, Thomas Bolmgren som övertog Skeppshults gjuteri 2011 samt Hans-Göran och Kerstin Mathies som sålde Staketlarm till Lillemor och Carl Groth 2011. Sofia Svensson och Tobias Lundin, båda projektledare på Lars Weibull AB, Johnny Alvarsson samt Anders Steén deltog också. Under ledning av Lars Weibull, VD för Lars Weibull AB,  diskuterades bland annat vilken typ av köpare som panelen tror blir vanligast framöver och om det verkligen går att sitta kvar som VD efter det att bolaget är sålt.

– Vårens tre Mötesplatser i Göteborg, Stockholm med avslutningen hos Moll Wendén i Malmö visar på det stora intresse som finns för företagsaffärer. Det var också glädjande att så många kunde och ville ställa upp och dela med sig av sina erfarenheter, summerar Lars Weibull.

Läs mer om MOLL WENDÉNs tjänster i samband med företagsöverlåtelser här

Kontakt:

Anders Steén, advokat och delägare MOLL WENDÉN Advokatbyrå