Swedsecur AB tar in ny huvudägare för offensiv satsning

Grothbolagen är ett svenskt investmentbolag som investerar i små och medelstora företag med tillväxtpotential. Grothbolagen äger sedan tidigare StaketLarm Sverige AB och förstärker nu sin satsning i säkerhetsbranschen genom att bli ny huvudägare i Swedsecur. Lars Weibull AB var säljarnas rådgivare i affären och MOLL WENDÉN Advokatbyrå var legal rådgivare åt säljarna.

1 oktober

Swedsecur har mer än 25 års erfarenhet av säkerhetssystem med spetskompetens inom kamerasystem, porttelefoni, passersystem, inbrottslarm och trygghetskameror. Efter ett par års utvecklingsarbete är bolaget nu redo för en offensiv marknadssatsning. Swedsecur har cirka 30 anställda och kontor i Helsingborg, Malmö och Stockholm. Swedsecur är även Sveriges generaldistributör för PAC, ett av världens ledande passersystem. ”Swedsecur är redo att ta nästa steg i sin utveckling och vi är övertygade om att Grothbolagen med sin erfarenhet av företagsledning är en bra partner för att hjälpa oss att ta det steget”, säger Johnny Håkansson, VD i Swedsecur.

Grothbolagen är ett svenskt investmentbolag som investerar i små och medelstora företag med tillväxtpotential. Grothbolagen äger sedan tidigare StaketLarm Sverige AB och förstärker nu sin satsning i säkerhetsbranschen genom att bli ny huvudägare i Swedsecur. Bolaget ägs av Carl och Lillemor Groth, båda med gedigen erfarenhet av företagsledning.

”Vi är mycket glada över att kunna välkomna Swedsecur med sitt stora kunnande till Grothbolagen. Tillsammans med StaketLarm blir vi en stark säkerhetsleverantör med mycket erfarna och kompetenta medarbetare, flera högkvalitativa produktlinjer och god geografisk täckning i Sverige”, säger Carl Groth, VD i Grothbolagen.

Johnny Håkansson kvarstår som VD i Swedsecur och är tillsammans med ett par andra nyckelpersoner kvar som delägare i den nya satsningen.

Lars Weibull AB var säljarnas rådgivare  MOLL WENDÉN Advokatbyrå var legal rådgivare åt säljarna. Anders Steén var ansvarig advokat på MOLL WENDÉN.

Foto: Lars Weibull från Lars Weibull AB i förgrunden samt Anders Steén, MOLL WENDÉN Advokabyrå under "Mötesplats Weibull" hos MOLL WENDÉN tidigare i år.