Jersey Boys till svensk scen

2Entertain - part of 2E Group. ”Jersey Boys” om popfenomenet Four Seasons blir höstens stora musikalsatsning. Regissören vill kombinera bandets röriga karriär med stämsång.
- Det måste bli rock’n’roll av det, säger Anders Albien.
Den 18 september är det premiärdags på Chinateatern i Stockholm.

Föreställningen Jersey Boys är en mångårig Broadway-succé om en popgrupp vars vardag pendlar mellan dur och moll, från skivsuccéer och utsålda spelningar till vilda bråk och skilsmässor. Rollerna som bandmedlemmar i The Four Seasons har efter auditions och grundliga gallringar tilldelats Bruno Mitsogiannis (Frankie Valli), Peter Johansson (Tommy DeVito), Robert Rydberg (Nick Massi) och David Lindgren (Bob Gaudio).

Historien kring The Four Seasons är speciell.
Ett enda band med vita killar. Det var nämligen vad USA hade att sätta emot 1960-talets brittiska musikinvasion, ledd av Beatles och Rolling Stones. ”Jersey Boys” är en visuell dokumentär-show om det amerikanska popfenomenet, vilket leddes av falsettsångaren Frankie Valli. Gruppens sånger och mjuka harmonier var på 1960-talet perfekta för både scenerna och radiostationerna, men bakom scenen var det hårda tongångar. Medlemmarna, alla 20+, kom från enkla och halvkriminella familjer. Helt plötsligt uppstod en miljonrullning i det unga bandets kölvatten. Scenariot därefter är närmast givet. Omfattande bråk, internt och med managers, en strid ström av groupies i konflikt med medlemmarnas fruar, efterföljande skilsmässor och pengabråk fick till slut kvartetten att haverera totalt.

Fyra helt vanliga killar från New Jersey blev ett av världens största popband. De skrev sina egna låtar, uppfann ett eget popsound och sålde 175 miljoner album världen över - innan medlemmarna fyllt 30. Internationellt blev bl.a December 1963 (Oh What a night), Can´t take my eyes off you, Walk like a man och Sherry enorma listframgångar. Musikalen gick upp på Broadway 2005, fick åtta Tony Awards-nomineringar 2006 och vann fyra. Året efter vann plattan en amerikansk Grammy. Förra året kom Jersey Boys på bio, i regi av Clint Eastwood. 1990 invaldes Four Seasons i Rock and Roll Hall of Fame i USA. Manus är skrivet av Marshall Brickman och Rick Elice. Den svenska rollbesättningen ska slutföras under våren 2015. Regissör är Anders Albien.

”Jersey Boys” presenteras av 2Entertain och Vicky von der Lancken. Press: Magnus Stråberg, 0705-16 60 90.

I huvudrollerna:
Franki Valli: Bruno Mitsogiannis