Stort 10 årsjubileum på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg i sommar!

Söderkåkar reser västerut och blir Brännvin och fågelholkar i Anders Albiens bearbetning av Gideon Wahlbergs klassiker! I år blir det större, bättre och roligare än någonsin! Sveriges bästa och roligaste ensemble är på Sveriges vackraste och mest välbesökta friluftsteater, Vallarna, i sommar! Jojje Jönsson gör bejublad comeback som ?Brevbäraren Dag-Otto?, dessutom är Siw Carlsson, Mikael Riesebeck och Gösta Janson åter tillbaks på Vallarna. Kvar från tidigare år; Stefan Gerhardsson och Jeanette Capocci . Nya bekantskaper blir Ulf Dohlsten och Maria Mälson-Nystedt. ?Brännvin och fågelholkar? bygger på Gideon Wahlbergs älskade klassiker ?SÖDERKÅKAR?, manuset har bearbetats om till Västkusten av Anders Albien som också regisserar. Fortfarande saknas två namn och vi arbetar på att få till två av Sveriges mest populära skådespelare i dessa roller - Vallarnas friluftsteater fyller 10 år! Aldrig har vi satsat så stort och känt en så stor tillförsikt som i år säger Janne Andersson, producent på 2Entertain. Att spela Gideon Wahlbergs älskade klassiker ?Söderkåkar? omarbetad till västkusten till namnet ?Brännvin och fågelholkar ? Söderkåkar reser västerut? av en av Sveriges bästa manusbearbetare och regissörer; Anders Albien känns oerhört rätt och väldigt mycket Vallarna, fortsätter han. - Vi är även glada att ha fått till en riktigt stark ensemble med det gamla ?Stefan&Krister?-gänget kompletterade med lite nya namn. Stefan, Jojje, Mikael Riesebeck, Gösta Janson, Jeanette Capocci och inte minst Siw Carlsson. Att till dessa lägga Ulf Dohlsten och Maria Mälson-Nystedt gör det ännu starkare. Att dessutom Jojje åter får spela sin succéfigur brevbäraren ?Dag-Otto? som inte kan säga ?r? är riktigt, riktigt kul och efterlängtat av publiken, fortsätter Janne Andersson. När vi dessutom fått klart de två namnen vi arbetar med så kommer vi att ha tidernas bästa Vallarna-uppsättning, fortsätter Janne Andersson. Handlingen: Vi befinner oss en sommar i början av 1930-talet. Två bröder har fått ärva släktens fastighet med två vackert belägna hus vid Ätrans strand i Falkenberg. I det elegantare av husen bor den lite finare brodern, ?Erik Klasén? (Ulf Dohlsten), som driver en handel och importverksamhet. ?Erik? är gift med den egotrippade ?Aurora? (Siw Carlsson), f.d. balettdansös och skådis hos bl.a. Ernst Rolf. I huset bor även ?Aurores? systerdotter, ?Maj-Britt? (Jeanette Capocci). Man har dessutom ett hembiträde, ?Malin? (vakant), som är ständigt kär och just nu står valet och kvalet mellan den stilige poliskonstapeln ?Karlsson? (Gösta Janson) och den kanske inte så stilige men väl så gladlynte brevbäraren ?Dag-Otto? (Jojje Jönsson). I den mindre stugan bor den enklare brodern, ?Johan Klasson? (Stefan Gerhardsson), murarbas och en hyvens kille. ?Johan? är gift med ?Hanna? (Maria Mälson-Nystedt) och har sonen ?Albin? (Mikael Riesebeck), som läser till ingenjör och som av en händelse är i samma ålder som ?Maj-Britt?. ?Johans? arbetskollega och bäste vän är snickaren ?Larsson? (Jojje Jönsson), vars ?huskors? heter ?Jana? (Siw Carlsson) och är en mycket tuff kvinna. Mitt i alltihop dyker även ockraren och grosshandlaren ?Hugo Mytelius? (vakant) upp som dessutom har ett mycket gott öga till ?Maj-Britt?. - Känns fantastiskt kul och stimulerande att återigen få regissera en föreställning på Vallarna säger Anders Albien. Sist var 1997 då jag regisserade ?Hemvärn och Påssjuka? och jag har verkligen fått min drömensemble att arbeta med. Att dessutom få sätta tänderna i Gideon Wahlbergs klassiker ?Söderkåkar? och få anpassa den till Västkusten är en dröm som går i uppfyllelse. Anders Albien är en av 2Entertains mest anlitade manusförfattare och regissörer. Han har bl.a. skapat Thomas Peterssons alla succéfarser med start i Halmstad, bearbetat manuset till musikalsuccén ?Saturday Night Fever? på Oscarsteatern i Stockholm och mycket, mycket mer. Biljetterna släpps till allmänheten måndagen den 3 april kl. 10.00. För mer information kontakta: Janne Andersson, producent 2Entertain, 0705-517 030 Michael Olofsson, försäljnings- och marknadschef 2Entertain, 070-300 92 64.