Svensk klassiker blir musikal på China

2Entertain - part of 2E Group

Vem är den unge Weiron Holmberg?
Det avgörs i vår.
Den 9 september kommer musikalen Sällskapsresan till China Teatern.

Svenska musikaler på stora scener är närmast ett Björn & Benny-monopol. Men undantag finns. Sällskapsresan, filmen från 1980, är den senaste svenska musikalframgången.

Projektet inleddes i Bengt Palmers och Jakob Skarins skissblock för drygt tio år sedan.
Dessa två skrev tillsammans både scenmanus, låtar och sångtexter. Precis som Björn & Bennys Kristina från Duvemåla fick musikalen inleda på en teaterscen i Malmö, i oktober 2015. Efter två säsonger på Nöjesteatern är Stockholms största privatteater China redo.

Brödrost-kontrollanten Stig-Helmer Olsson, 40, står i musikalens centrum och spelas av Anders ”Ankan” Johansson, en östgötsk radio- och tv-profil som sedan i höstas även arbetar som skådespelare.

Flera namn och oneliners i filmen har blivit smått klassiska.

"Svenskarna reser inte till någonting... dom reser från någonting.”

”Jag kan flyga. Jag är inte rädd.”

”Ikväll får 107 svenskar gonorré.”

Påhittade semesterorten Nueva Estocolmo. Det nygifta paret Storch från Mjölby.

Och naturligtvis, Pepes Bodega.

Filmversionen kretsar bl.a kring denna spritbutik som säljer 80 %-iga rusdrycker, tappade på vanliga vinflaskor. Att hitta till Pepes bodega hägrar för Berra och Robban, i filmen gestaltade av skådespelarna Sven Melander och Weiron Holmberg. Till producenternas lycka har Sven Melander tackat ja till att spela sin Berra även på scenen, trots att det gått 35 år. Hans kollega Weiron Holmberg, 80 har däremot lämnat skådespeleriet. Därför ska China-producenterna inom kort utse musikalens ”Robban”.

- Göteborgsdialekten är helt nödvändig, det är en go gubbe vi är ute efter, säger regissören Anders Albien.

Filmen ”Sällskapsresan (eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten)” är den svenska biohistoriens populäraste film. Sedan 1987, sju år efter biopremiären, har filmen även visats regelbundet på TV och Bengt Palmers har statistik på att över 30 miljoner människor har sett filmen på bio, TV, VHS, dvd eller Blu-ray. Numera kan filmen även streamas via Apples Itunes och filmmusiken kan höras på Spotify.

RollistanSkådespelareI filmen 1980 spelades denna roll av:
Stig-Helmer OlssonAnders ”Ankan” JohanssonLasse Åberg
Ole Bramserud HansErik Dyvik Husby Jon Skolmen
"Berra” OlssonSven MelanderSven Melander
”Robban” Söderberg VakantWeiron Holmberg
Dr B A:son Levander Olof RamelMagnus Härenstam
Direktör Gösta Angerud Fredrik Dolk Roland Jansson
Reseledare Lasse Lundberg Cornelius LöfmarkTed Åström
Lapplisan Majsan Lindberg Frida Bergh Lottie Ejebrant
”Sivan” ÅmanNina Pressing Kim Anderzon

”Sällskapsresan” produceras av 2Entertain, Julius Malmström och Vicky Nöjesproduktion.

Presskontakt Magnus Stråberg 0705-16 60 90.