Vallarna hyllar Poppe

2Entertain - part of 2E Group

Vallarna presenterar ett komiskt dream team med bl.a Annika Andersson, Siw Carlsson och Mia Poppe. Den 2 juli väntar scenversionen av Nils Poppes biosuccé ”Soldat Fabian Bom”. Nästa år fyller filmklassikern 70 år.

Frågan är inte om Jojje Jönssons gäng kommer locka till skratt - utan hur mycket.

Vallarnas friluftsteater i Falkenberg inledde en 21-årig nöjesepok 1996 och än ser Jojje Jönsson inte slutet. Inför sommaren låter han sin brevbärare gå i tillfällig pension. Istället väntar en tolkning av Nils Poppes nitiske stins, Fabian Bom. Och om inte det räcker, kommer dotter Mia Poppe bli en av motspelarna.

– Nu ska det bli Poppe-feber i stugorna, säger Annika Andersson med ett skratt. Hon lovordar den spjuveraktiga komikern som startade en sommartradition i Helsingborg 1966.

Att Jojje Jönsson tar chansen att hylla sin idol var inte självklart. Respekten är enorm för Poppe, som bl.a fick priset Lisebergsapplåden i Göteborg 1987.

- Zlatan säger att han själv är den störste sedan Muhammad Ali, men jag skulle aldrig drömma om att jämföra mig med Poppe. Jag saknar Zlatan-genen, säger Jojje Jönsson.

- Nils Poppe var sin tids superkomiker. Ständigt aktuell på bio, TV och teater. Jag är glad att just jag fick frågan, exempelvis Robert Gustafsson skulle gjort Fabian Bom med bravur, säger Jojje Jönsson.

Trots att åren gått har Mia Poppe en nära relation till Fredriksdalsteatern. Hon bor utanför Stockholm men reser varje år för att se sommarteater. Mia får ofta påminnelser från Poppe-fans, speciellt efter SVT-repriser.

– Jag tänker ibland på hur han skulle gjort eller sagt. Han gladdes åt att jag drogs in i scenkarriären. Men en akademiker-dotter hade han också älskat, han ville att man skulle välja själv och följa sitt hjärta, säger Mia.

Mia Poppe lyfte taket på Fredriksdalsteatern 1986, i sin första stora rollen mot pappan i ”Vita Hästen”. När den då 17-åriga dottern tackade för applåderna efter premiären, ställde sig en lyrisk publik upp och jublade. Men hon var aldrig inställd på att överta verksamheten.

- Pappa ville att Eva Rydberg skulle överta teatern och det var självklart även för mig, jag var ung och planerade att flytta till Stockholm. Men vi fick åtta fantastiska scensomrar ihop i Helsingborg.

Jojje Jönsson hyllar sin Poppe på Facebook i vår. Regelbundet ska han lägga upp favoritklipp ur filmer.

- Det är ett kulturarv som jag vill att mina barn snappar upp, 8-åringen behöver utveckla sittsmaksinne. Nu är det bara Marcus och Martinus på högsta volym, säger Jojje med ett leende.

Officiellt biljettsläpp Soldat Fabian Bom på Vallarnas friluftsteater måndagen den 3 april kl 10.00.

Fotnot
Poppe gjorde 173 scenproduktioner och 39 filmer. Till klassikerna hör Fabian Bom-filmerna. Störst blev ”Soldat Fabian Bom” (1948). Vallarna ger en fristående scenversion efter filmen.

Det är första gången som ett av Nils Poppes egna manus framförs på scen, sedan Poppes bortgång 2000. (Iscensättn: Lars Classon/Jojje Jönsson).

Rollista i föreställningen - Samma roll spelades i biofilmen av

Fabian Bom – Jojje Jönsson Nils Poppe (1908-2000)
Sjuksyster Gabriella – Mia PoppeGunnel Wadner (1921-2008)
Dominanta Majorskan Hård – Siw Carlsson Julia Ceasar (1885-1971)
Furir Gottfrid Berglund – Mikael RiesebeckGunnar Björnstrand (1909-1986)
Fabians syster, Ulla-Britta Bom – Annika Andersson Nyskriven roll
Frihetstörstande Agnes, vagabond– Sara AxelssonInga Landgré (f. 1927)
Kapten Forsberg – Mikael Ahlberg Åke Jensen (1912-1993)
Fixaren Fimpen, soldat– Ola HedénNils Hallberg (1921-2010)
Underhuggaren Lillen, soldat– Niclas Strand Nyskriven roll
Menige Olsson, soldat – Kent Vickell Nyskriven roll

____________________________________________________________________________________

”Soldat Fabian Bom” produceras av 2Entertain.
Regi Ulf Dohlsten.
Pressfrågor Magnus Stråberg 0705-16 60 90

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. 2E Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom 2E Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö.

Inom affärsområde Eventverkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Se mer på www.hansen.se och www.minnesota.se.

Inom affärsområde Live Entertainmentproducerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på www.2entertain.com och www.showtic.se.

Inom affärsområde Venues drivs fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits – se www.wallmans.com och www.goldenhits.se och på den femte – se www.hamburgerbors.se - skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.

Tobias Dorthé

Project Manager Sales & Marketing 031-733 67 12