Wallmans Nöjens Kräftstipendium 2012

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2012 09:00 CEST

Wallmans Nöjen har utsett David Lindgren till årets Kräftstipendiat. Stipendiet på 10.000 delades ut den 24 augusti på den årliga Kräftskivan på Golden Hits i Stockholm.

Stipendiet delas årligen ut till en person som har verkat eller verkar inom Wallmanskoncernen och vars exceptionella talang inom scen- och musikkonst är värd att uppmärksammas.

Årets pristagare, David Lindgren, har efter sin tid som artist på Wallmans Helsingborg haft roller i ett flertal musikaler och bland annat spelat huvudrollen i ”Hairspray” (Göta Lejon, Stockholm) och ”High School Musical” (Malmö och Stockholm). I rollen som en ung Tomas Ledin på Rondo i Göteborg gjorde han succé och nu i höst kommer föreställningen och David till Stockholm. Det stora genombrottet för den breda publiken skedde vid Melodifestivalens deltävling i Göteborg 2012 där David Lindgren slog Sverige med häpnad med låten ”Shout it out” som slutligen landade på en hedervärd fjärdeplats vid finalen i Globen.

Stipendiet har tidigare delats ut till bland andra Linda Bengtzing, Lina Hedlund, Shirley Clamp, Andreas Lundstedt, Sonja Aldén, Tess Merkel och senast 2011 till Fernando Fuentes Vargas.

Wallmans Nöjen är ett av Sveriges ledande företag inom nöjesupplevelser och integrerad kvalitetsunderhållning.  Grunden till koncernen lades redan 1956 och Wallmans Nöjen var först i Sverige med det succéartade konceptet Dinnershow där gästerna serveras en helkväll med såväl mat som underhållning. I Wallmans Nöjen ingår idag varumärkena Golden Hits, Hamburger Börs och Wallmans. Företaget är numera även ägare av Ladies Night. Sedan 2009 ingår Wallmans Nöjen i 2E Group.

2E Group, Nordens ledande upplevelsekoncern, skapar upplevelser och möten för en bred publik. I koncernen ingår 2Entertain, Hansen Event & Conference samt Wallmans Nöjen. 2E Group AB (publ) med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Malmö, Växjö och Falkenberg är listat på First North med Remium som Certified Adviser.

Kommentarer (0)