​Auktoriserad industripartner till Grundfos

I december erhöll Momentum Industrial AB sitt diplom som bevis på att man numera är Grundfos Authorized Industry Partner. En auktorisation som kommer innebära en rad fördelar för Momentums kunder.

– Vi är mycket stolta över att vara en av Grundfos två utvalda partner på den svenska marknaden när det gäller att saluföra deras breda pumpprogram med tyngdpunkt på industripumpar, säger Håkan Ohrling som är kategoriansvarig för pumpar, växlar, motorer och elektromekaniska tjänster hos Momentum.

Med produktionsanläggningar på tre kontinenter och med representation i alla delar av världen, är danska Grundfos en världsledande tillverkare av pumpar och pumpsystem. Årligen produceras över 16 miljoner pumpenheter i deras anläggningar.

Momentum blev i höstas kontaktade av Grundfos med en förfrågan om de ville ha chansen att bli Grundfos Industry Authorized Partner. Programmet i fråga – Grundfos Industry Partner Programme – är ett koncept som sjösattes redan 2016 på olika håll i världen och som nu även landat i Sverige.

Då det ställs höga krav från Grundfos för att bli auktoriserad i detta program behövde Momentum delta i en audit (revision) som fokuserade på teknisk kompetens, rutiner, uppföljningar, NKI och NMI med mera. Detta sammantaget genererade sedan ett betyg där Momentum hamnade i topp med två av tre möjliga stjärnor. Processen pågick under hela hösten 2017 och i december erhöll Momentum det diplom som klargjorde att man numera är en Authorized Industri Partner till Grundfos i Sverige.

– Nu finns en gemensam handlingsplan oss emellan som bland annat pekar ut olika industrier som vi tillsammans eller helt på egen hand kan bearbeta med Grundfos produktportfölj, berättar Håkan Ohrling och fortsätter:

– Genom samarbetet får vi också tillgång till den senaste informationen och produktnyheter från Grundfos och kan också via en rad olika utbildningar öka vår tekniska kompetens. Vi kommer dessutom sätta utvalda medarbetare på specifika utbildningar för att höja vår kompetens inom produktsegmentet pumpar ytterligare. Något som givetvis kommer att gagna våra kunder på sikt, avslutar Håkan glatt.