Nyhet -

​Bättre hantering resulterade i stora besparingar – tack vare samarbete med Momentum.

Mälarenergi ville optimera driftsförhållandena i panna 6 på sitt kraftvärmeverk och hade en idé som de tog upp med Kjelle Leander från Momentums Västeråskontor. Tillsammans tog de fram en lösning som förbättrade driften av anläggningen.

Utmaningen stod i att förbättra lamelltransportören för bottenaska i pannan. Transportören drivs av en kedja, där det sitter 278 behållare för att transportera bort aska. På varannan behållare sitter det sedan två löprullar och i varje löprulle sitter det två lager med en nippel för eftersmörjning – totalt 556 lager. Transportören arbetar under svåra förhållanden med mycket smuts och höga temperaturer, uppemot 250 grader. Löprullarna utsätts dessutom för axiell belastning. Med anledning av detta var kunden tvungen att eftersmörja löprullarna en gång i månaden, vilket i sig innebar ett driftstopp på åtta timmar per gång. Kunden fick även driftstörningar på grund av att lagren inte klarade den axiella belastningen.

Kjelle Leander på Momentums Västeråskontor har haft en nära relation med Mälarenergi under många år.

– Pannan i fråga byggdes för tre år sedan. Företaget som byggde den förstod att något var fel när problemen återkom, men man ansåg sig inte kunna åtgärda problemet förrän efter driftsäsongens slut, dvs sommaren 2016, när det var dags för revision och underhållsarbete då pannan stod still. Då kopplades Kjelle in för att hjälpa Mälarenergi med genomförandet av en förbättring avtillgängligheten. Två och en halv månad senare var problemet löst och en problemfri drift uppnådd.

Vad hände?

– Tom Jansson som arbetar med mekaniskt underhåll på Mälarenergi tog hjälp av oss för att ta fram en egen lösning med specialbyggda löprullar i ett bättre material, detta i kombination med färdigsmorda vinkelkontaktkullager med ett högtemperaturfett från SKF. Dessa löprullar behövde inte eftersmörjas vilket innebar att driftstörningar kunde undvikas, berättar Kjelle.

– Jag kunde garantera att vi tillsammans skulle få till en bättre lösning än den befintliga – och detta räckte för att vi skulle gå igång, skrattar Kjelle.

En lokal verkstad i Västerås tillverkade löprullarna som Mälarenergi sedan kunde installera.

Vad blev då utfallet?

– Lågt räknat ca 3,6 miljoner kronor per år. Kunden slapp eftersmörja lagren en gång i månaden och det innebär en besparing på ca 300 000 kronor/månad.

Och investeringskostnaden?

– Den uppgick till 950 000 kronor. Hela summan belastade dock inte kunden eftersom den omfattades av garantin från ursprungsleverantören.

Och sedan då?

– Ja, kunden har numera en problemfri drift. De är mycket nöjda och i kölvattnet av det fina utfallet har de faktiskt beställt ytterligare en hel komplett ”line” såsom reserv, vilket känns extra roligt, avslutar en nöjd Kjelle Leander.

Fakta om Mälarenergi

Mälarenergi är ett infraserviceföretag i Mälardalen med ca 700 medarbetare. De levererar el, värme, vatten, kyla och kommunikationslösningar. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor årligen.

• Industri, tillverkning

• produkter