​Industriekonomi ger ökad lönsamhet!

Vi vill göra våra kunders vardag enklare, säkrare och mer lönsam. Därför beräknar vi – alltid i samarbete med er kunder – det värde vi tillför er verksamhet. Vi kallar det industriekonomi. Idag finns det cirka 600 genomförda industriekonomier i vår databas.

En av dem är signerad Daniel Eriksson på Gävle-distriktet, som kunde glädja sin kund med en årlig besparing på 207 000 kr.

Industriekonomi

I vår strävan att göra våra kunders vardag enklare, säkrare och mer lönsam försöker vi ihop med kunden dokumentera och beräkna det värde som vi tillför kunden. Detta är inte alltid så lätt, men vi tänkte att vi i detta och kommande nyhetsbrev skulle ge er exempel på vad en industriekonomi är och hur vi har räknat. Idag finns det ca 600 gjorda industriekonomier i vår databas.

I det aktuella fallet hade kunden 8 st kedjetransmissioner (inmatningsanordningar) monterade på två olika maskiner, driften var ca 1,2 meter/transmission. Vår utmaning var att drifterna gjorde ca 400 startet/stopp i minuten och livslängden var som högst tre månader. Dimension och standard var ISO 08B-2. Med hjälp av Daniel Eriksson på Gävle-distriktet kunde kunden göra en årlig besparing på 207 000 kronor.

Lösningen:

Daniel och kunden beslutade sig för att prova en RENOLD-kedja ISO 08B-2 Syno 2 som ligger i en annan kvalitets- och prisklass. Effekten av bytet blev att driften höll i 9 månader, innan det var dags för kedjebyte.

Men hur kan det då bli lönsammare för kunden att sätta in en kedja som har ett betydligt högre pris/meter?

Kunden och TOOLS Momentum räknade på följande sätt:

ISO 08B2 ISO 08B-2 SYNO-2
Antal drifter 2 2
Antal kedjor/drift 8 8
Mtr/kedja/drift 1,2 1,2
Pris/mtr 221 1400
Summa pris 4 243 26 880
Produktionsbortfall
Kostnad/h produktionsbortfall 15 000 15 000
Tid för stopp 0,5 0,5
Antal stopp per år 4,0 2,0
Summa Produktionsbortfall 480 000 240 000
Arbetskostnad
Kostnad/h 250 250
Antal timmar 0,5 0,5
Summa Arbetskostnad 8000 4000
Skillnad
Totalkostnad per år 504 973 297 760 207 213

Slutsats:

- Genom att välja en bättre kedja ökades maskintillgängligheten med 50 %.

- Totala årskostnaden för underhållet minskade med 41 %.

- Med färre underhållstillfällen minskar man också risken för arbetsplatsolyckor.

- Med detta exempel har vi också skapat en positiv miljöeffekt genom minskat transportbehov och mindre råvaruförbrukning.

Har du en utmaning i din produktion?

Kontakta i så fall ditt närmsta TOOLS Momentum-kontor och berätta för oss.

Vi kommer gärna till dig och ser om det finns en lösning på problemet.

Ola Andersson, Försäljningsansvarig Sverige

• industriekonomier