Nytt centralsmörjsystem för Rexam

Med ett nytt och specialanpassat centralsmörjsystem från SKF kunde burktillverkaren Rexam i Malmö undvika återkommande haverier och därmed uppnå en effektivare produktion och göra stora besparingar i reda pengar.

Hos burktillverkaren Rexam i Malmö spottas det varje dygn ut ca 8 miljoner aluminiumburkar, fördelade på fyra olika linor. Enkelt förklarat kan man säga att aluminium på rulle matas in i ena ändan av respektive lina för att i den andra ändan komma ut som färdiga burkar – printade och klara med kundernas olika varumärken på.

Dock har man genom åren haft stora smörjproblem i printrarnas färgverk, med återkommande haverier som följd. Något som kostat stora pengar – uppskattningsvis uppemot 500 000 kronor per printer i driftstopp och reparationer, vilket sammantaget betytt kostnader på cirka 2 miljoner kronor per år.

– Problemen har bestått i en kombination av undermåliga smörjsystem, fel smörjmedel och brist på övervakning, säger Mats Larsén som är Momentums representant i Malmö och mångårig samarbetspartner till Rexam vad gäller industrikomponenter och tjänster.

För att råda bot på problemen satte sig Mats Larsén och Magnus Pettersson, som är ansvarig för printrarna på Rexams anläggning i Fosie i Malmö, ner för att finna ut en lösning. Och som en naturlig samarbetspartner tillkom Janne Westerlund från SKF under resans gång.

Ett specialanpassat smörjsystem

– Vi visste att SKF hade de rätta produkterna. Nu handlade det mer om att få dessa att passa in i systemet för Rexams räkning, förklarar Mats Larsén.

Tillsammans ventilerade trion komponenter som smörjpunkter, typ av fett, fettvolymer, dosering, övervakning och larm med mera.

Lösningen stod att finna i SKF Multilube fettsmörjsystem av tvåledarmodell kompletterat med SKF Doser Monitoring för övervakning.

Genom det nya smörjsystemet kunde nu exakt fettmängd för varje smörjpunkt ställas in och bara en kort tid efter installationen konstaterades att driftstoppen upphört helt.

Investeringskostnaden – inklusive installation, igångkörning och utbildning – landade på cirka 200 000 kronor per printer. Att ställas mot den årliga kostnaden på en halv miljon kronor för driftstopp och reparation per printer, vilket ger en paybacktid på mindre än fem månader. Till dags dato är tre printrar åtgärdade och den återstående kommer att åtgärdas under innevarande år.

– Äntligen! Färre driftstopp, lägre kostnader och en effektivare produktion ger oss sammantaget en bättre industriekonomi, säger en nöjd Magnus Pettersson på Rexam.

Fakta Rexam

Rexam är ett multinationellt företag som huvudsakligen tillverkar aluminiumdryckesburkar och plastförpackningar. Företaget har 55 produktionsanläggningar i 23 olika länder och sysselsätter ca 8000 personer. Fabriken i Malmö startades 1981 och är en av de största burkfabrikerna i Europa med en produktionskapacitet på ca 2,2 miljarder burkar per år.

Fabriken har fyra burklinjer och producerar dygnet runt, och på en dag kan fabriken producera upp till 8 miljoner burkar. Dessa levereras huvudsakligen till bryggerier och läskedryckstillverkare i Skandinavien och de baltiska länderna.

• centralsmörjsystem
  • aluminiumburkar