Här jagar svenskarna sol i vinter

Här jagar svenskarna sol i vinter

När vintern tar sitt grepp om svenskarna flyr vi till varmare breddgrader. Enligt en analys från resesöksajten momondo.se väljer svenskarna att fly årets mörkaste tid till soligare och varmare breddgrader. Bangkok ligger som absolut favorit men med på topp 20 finns även populära destinationer som Dubai och Miami.

momondos senaste analys av svenskarnas resesökningar med avgång i januari tyder på att det är de exotiska och soliga destinationerna som Bangkok, Dubai, Miami, Phuket, Istanbul och Malaga som vi hittar högt upp i topp 20-listan.

”Soliga destinationer som Phuket och Dubai har under de senaste åren vuxit fram som stora vinterdestinationer. Men vi kan även se att storstäder så som Miami, Istanbul och Sydney står högt i kurs när svenskarna vill fly den nordiska kylan”, berättar Robin Eriksson, marknadschef på momondo Sverige.

Favoritdestinationen för svenskar över jul och nyår var Bangkok, och det håller i sig även i januari månad även om det något kyligare resmålet New York ligger på en andra plats och London strax därefter. Analysen visar att hela 17 destinationer av topp 20 i januari är sydeuropeiska, varmare destinationer eller utländska och mer exotiska resmål. Resultatet av analysen tyder på att svenskarna istället väljer de lite längre resorna under senare delen av vinterhalvåret.

Jakten på soltimmar viktigt för vårt välmående

En solsemester under vinterns mörkaste månad eller en resa till någon större stad utanför Sveriges gränser är ett garanterat sätt att öka sitt välmående och samla kraft.

”Att bara planera, prata om och se fram emot en semester kan vara skäl nog för att få upp humöret hos oss svenskar. Svenskarna vill bort från snön och mörkret för att samla mer energi på varmare breddgrader och numera väljer de då mer exotiska destinationerna”, avslutar Robin Eriksson.

Svenskarnas topp 20 sökningar i januari med avresa från Arlanda flygplats

19. Rio de Janeiro
  20. Prag

Fakta om analysen
Listan består av data från cirka 1 miljon svenska sökningar som gjordes under perioden 9 oktober – 31 december 2013, med avresa i januari.

För mer information kontakta gärna:
Elin Norlin, Comvision, 070-279 86 40