Hit reser svenskarna på sportlovet

Hit reser svenskarna på sportlovet

Bangkok är favoritdestinationen när svenskarna väljer resmål under sportlovet. Las Palmas och Gran Canaria hör också till de allra populäraste sökningarna på flyg under sportlovsveckorna då landets skolor går på ledighet. Det visar den senaste undersökningen från den ledande resesöksajten momondo.se. Analysen bygger på mer än 220 000 sökningar som gjorts på sajten från flygplatserna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå.

Resesöksajten momondo har genomfört en analys över de mest sökta resmålen för sportlovsveckorna sju, åtta, nio och tio 2014, med utgångspunkt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. I topp tre över destinationerna som svenskarna helst vill resa till ligger Bangkok, Phuket och London.

momondos analys visar stora regionala skillnader i vart man väljer att resa. För stockholmarna är varma tropiska destinationer långt borta populärast, likaså hos göteborgarna. Skåningar och norrlandsbor reser däremot gärna till storstäder och väljer dessutom att hålla sig inom Sverige. Stockholm och Göteborg är också populära resmål för dem under sportlovet. I Göteborg och Umeå finns även uppstickaren Filippinerna med på fem i topplistan.

”Vi ser att allt fler passar på och reser mer när det är lov i skolorna, ett utmärkt tillfälle att komma iväg och få lite sol och upplevelser. Det är även intressant att se hur regionerna i Sverige skiljer sig åt vid valet av resmål. En anledning till att Stockholm är en populär destination kan också vara för att det är ett flygnav som leder vidare ut i världen”, säger Robin Eriksson, marknadschef på momondo Sverige.

Topp fem destinationer fördelat på flygplatser*

1. Bangkok

3. London
  4. Göteborg
  5. Las Palmas

*Lista över de mest söka destinationerna med avresedatum 10 februari – 10 mars 2014 på momondo.se. Listan består av data från mer än 220 000 sökningar som svenskarna har gjort på flygresor under perioden 1 november 2013 - 31 januari 2014.

På momondo finns möjligheten att både boka paketresor och att använda sig av verktyget ”Flyginsikt”. Med hjälp av sex olika faktorer såsom tidpunkt och veckodag kan man se hur man kan påverka biljettpriset och därmed boka den bästa resan.

För mer information kontakta gärna:
Elin Norlin, Comvision, 070-279 86 40