Med en energi som få

Det första intrycket är viktigare än man tror. Kristina Björlin är oftast en av de första personerna som våra besökare möter när de kommer till Monyx. I snart fem år har Kristina arbetat i receptionen på fondförvaltningsbolaget Monyx och vi har bett om en pratstund om hur hon ser på livet, jobbet och pensionen.

Vad gör du på Monyx?

Jag arbetar halvtid som receptionist/kontorsadministratör. Som receptionist välkomnar jag våra gäster och servar dem kaffe, vatten osv. Som kontorsadministratör försöker jag se till att kontoret fungerar och att mina medarbetare har vad de behöver för att göra ett bra jobb. Jag gör olika inköp, bokar hotell och resor och lägger ut information på Intranätet. Jag är med och ordnar konferenser, kick-offer och After work-event. Med andra ord – jag ser mig själv som en fixare och som fixare ingår många olika arbetsuppgifter vilket jag tycker är jätteroligt och det får mig att känna att jag är en viktig del av företaget.

Hur ser din karriär ut fram till nu?
Helt kort kan jag berätta att jag tidigare bl a har arbetat på SnöResor (burtikschef), Globetrotter (marknadsföring & copy), Ericsson (marknadskommunikation), Clinique (National Training and PR Manager), FACE Stockholm (personalansvarig), SIRA, Swedish Investor Relations Association (kontorsadministration). Jag har även varit hälftenägare i en produktions-/reklambyrå Billmont & Björlin AB.

Vem är du – berätta lite om dig själv!

Jag är en 70-plussare, gift och har en dotter och två bonusdöttrar samt fyra bonusbarnbarn. Jag bor på Kungsholmen i Stockholm och tillbringar min sommarledighet i skärgården. Om jag får säga det själv så är jag, som gammal elitgymnast, fortfarande ganska aktiv. Jag tycker om att röra på mig och för min del blir det yoga varje morgon, flera 5-kilometers promenader per vecka, vattengympa och minst en veckas skidåkning i Alperna på vintern. Nu över jul åker vi till Zell am See i Österrike. Jag är medlem i två ordnar, Odd Fellow Ordern, där välgörenhet är en viktig del, och jag är även medlem i Sveaorden och jag tycker att mitt övriga sociala liv är mycket berikande.

Vad driver dig att gå upp på morgonen?

Jag är ödmjukt tacksam att få hänga med och jag, till skillnad från många, gläder mig åt varje födelsedag. Tre av mina fina tjejkompisar är inte med oss längre medan jag har förmånen att få gå till en arbetsplats där jag stortrivs och där jag hela tiden får ta del av nya utmaningar i verksamheten. Carpe Diem.

Drömmer du om att ta det lugnt?

Nej, inte så länge som jag får behålla hälsan.

När började du arbeta?

Efter studentexamen läste jag franska ett år i Paris och året därpå fick jag ett stipendium på ett år till ett universitet i USA för att efter det året läsa på Stockholm Universitet. Under studietiden i Sverige hade jag diverse småjobb och när min dotter var liten undervisade jag barn och pensionärer i engelska, kurser knutna till Stockholms Universitet och jag var receptionist halvtid på en reklambyrå.

Vilket var ditt första jobb?

Mitt första riktigt viktiga jobb, som präglat mitt sätt att se på hur ett företag ska fungera, var på SnöResor, först som säljare och sedan som butikschef. Vi fick lära oss att alla på företaget var lika viktiga var och en i sin roll. Toppservice, ekonomitänk, kreativitet och glädje var några nyckelord. Att se möjligheter istället för svårigheter var en annan viktig drivkraft. Företaget gick i graven på 80-talet efter en felsatsning på svenska fjällen, men vi som en gång jobbat på Snöresor träffas fortfarande. En sammanhållning som är helt otrolig. Förra året var vi nästan 100 personer som gjorde en, av många tidigare jubileumsresor, till Alperna. Nu i augusti hade vi kräftskiva, på vårarna träffas vi för Raclette och andra trevliga sociala träffar bl a golf.

Hur ser du på att arbeta efter 67 års ålder?

Att fler och fler väljer att arbeta efter 67 års ålder tycker jag är roligt och jag tycker att företag, som Monyx, som välkomnar äldre har ett modernt tänkande. Vi äldre har stor erfarenhet av yrkeslivet, vi är ofta mycket plikttrogna och vi kan prioritera vår tid. En blandning av män och kvinnor av olika åldrar på en arbetsplats tror jag dessutom är något som främjar en sund och bra arbetsmiljö. Jag själv har lyckan att ha en chef som ger mig utrymme för egna beslut och handlingar, vilket gör mitt arbete både självständigt och utmanande.

Vad driver dig i din vardag?

Min sisu och att se möjligheter i vardagen.

Vad får dig att må bra?

Att umgås med släkt och vänner, att resa och uppleva världen, gärna på kryssningar, att röra på mig och att kunna bidra på mitt sätt till Monyx utveckling och framgång.

När tänker du gå i pension?

Så länge som jag får vara frisk och så länge som företaget uppskattar mitt arbete så stannar jag gärna kvar.

Vad drömmer du om att göra som du inte har gjort än? Är det något särskilt som står på din ”bucket list”? Jag tänker börja spela golf och träning blir det för en pro redan i höst. I vår åker min man och jag på en golfresa för nybörjare. Det ska bli riktigt spännande. En annan dröm är att skriva färdigt min roman med titeln ”Mina drömmars fönster”.

Tack för pratstunden!