Monyx utökar sin ägarandel i Hjerta till 51 procent

Monyx har utökat sin ägarandel till 51 procent i den fristående förmedlarorganisationen Hjerta genom förvärvet av Provins aktiepost om 5 procent. Det ger Monyx möjlighet att vidareutveckla Hjerta till en ännu starkare aktör på marknaden för fristående förmedlare i Sverige.

Monyx Financial Group har förvärvat försäkringsförmedlaren Provins aktier i Nordic Broker Association, NBA/Hjerta, motsvarade drygt fem procent av aktierna i NBA. Det innebär att vi har utökat vårt ägande i Nordic Broker Association/Hjerta från 46 procent till 51 procent. Förvärvet gör det möjligt för Monyx att vidareutveckla NBA/Hjerta till en ännu starkare aktör för fristående förmedlare i Sverige. Förvärvet genomfördes under sommaren 2015.

"Förvärvet av aktierna är ett naturligt steg för Monyx på vägen att vidareutveckla NBA/Hjerta till en ännu starkare aktör för fristående förmedlare i Sverige. I de omställningar som sker på marknaden, inte minst regulatoriska förändringar, behövs stabilitet och ekonomiska möjligheter. Det kan Monyx erbjuda", säger Johan Wagman, VD på Monyx.

Johan Wagman
E-post: johan.wagman@monyx.se

Monyx Financial Group AB är ett svenskt värdepappersbolag med säte i Stockholm och med verksamhet även i Umeå och Sveg. Monyx är ett helägt dotterbolag till det danska bolaget NewCap Holding A/S, som är noterat på NASDAQ OMX Köpenhamn. Monyx vision är att vara det självklara valet inom kapitalförvaltning, förmedlad rådgivning och försäkring. Vi erbjuder våra kunder förvaltning av fonder, pensioner och fondförsäkringar samt konkurrenskraftiga försäkringspaket. Monyx Financial Group AB har ca 80 medarbetare, ca 200 000 kunder och förvaltar ca 30 miljarder. www.monyx.se