Rekordtillväxt banar väg för fortsatta satsningar

Omsättningen ökade med 20 %. 2016 var ett framgångsrikt år för Morakniv, mycket tack vare stora satsningar på export och internationell närvaro. Nu fortsätter satsningarna – både globalt och hemma i Mora.

När 2016 års ekonomiska resultat sammanställts kan Morakniv redovisa en mycket positiv utveckling. Omsättningen går från 125 miljoner kronor 2015 till 150 miljoner 2016 – en tillväxt på 20 %. Under samma period har rörelseresultatet gått upp från 7 miljoner till 15,6 miljoner och antalet tillverkade knivar har ökat med 14 %. Under 2016 lämnade 3,5 miljoner knivar Mora för att levereras till användare över hela världen.

”Vi är självklart både nöjda och glada över ett så otroligt bra resultat. Framför allt ser vi hur våra satsningar på exporten har slagit väldigt väl ut. Vi har numera tre internationella säljkontor, i Frankrike, Polen och Malaysia, där Morakniv-personal som jobbar nära kunderna på deras egna marknader. Det märks att den här typen av personliga relationer och säljaktiviteter ute på fältet ger avkastning, både ekonomiskt och i ett stärkt varumärke”, säger Henk Noback, VD på Morakniv.

Under 2016 har Morakniv lanserat ett flertal produktnyheter, framför allt inom friluftssegmentet, som blivit mycket väl mottagna och bidragit till den goda utvecklingen. Nu fortsätter satsningarna för Moraföretaget.

”Vi ser väldigt positivt på framtiden och tar 2016 som starkt kvitto på att vi är på rätt väg. Inte bara på att vi växer, utan att vi också skapar bra resultat. Det ger oss fantastiska möjligheter att satsa ännu mer framöver, för ännu bättre tillväxt. Självklart ligger ett fortsatt fokus på export och på att utveckla nya produkter. Samtidigt är vi noga med att värna om vår lokala förankring, då den verkliga nyckeln till framgång ligger i vår produktion här på hemmaplan i Mora. Det är ett oslagbart framgångskoncept som visar att engagerad personal, ett starkt varumärke och en kostnadseffektiv produktion kan ta oss ut i hela världen”, säger Henk Noback.

Henk Noback, VD

Telefon: +46 250-59 50 00, +46 70-247 15 00