Ett äkta hattrick för Elanders årsredovisning

För tredje året i rad vann Elanders AB Svenska Publishingpriset i kategorin årsredovisningar för börsbolag.
–  Det är uppenbart att juryn och många andra gillar vårt angreppssätt där vi inte bara beskriver Elanders utveckling och utmaningar, utan tar ett helhetsgrepp för hela den bransch som vi är verksamma i på en global nivå, kommenterar Andreas Wikner, ekonomidirektör för Elanders-koncernen.

Juryns motivering till guldmedaljen var följande: ”För en årsredovisning som går utöver mallen och som har en kommunikativ ambition – snygg, välgjord och finurlig.”
Rubrik och More PR är de Göteborgsbaserade byråerna som ligger bakom idé, utformning och innehåll. De fick uppdraget för fyra år sedan och har haft ambitionen att förvandla en traditionell årsredovisning till något som mer har karaktären av en framåtblickande visionsrapport.

De tre senaste årsredovisningarna har haft tydliga teman som genomsyrat hela produktionen.
– Det är naturligtvis en stor utmaning att hitta nya vinklar och för varje år skapa ett innehåll som både läsare och uppdragsgivare uppskattar. Elanders har gett oss ett stort förtroende när vi vill beskriva hur den tidigare tryckerikoncernen utvecklats i det digitala tidevarvet och nu är en spännande global aktör, säger Miika Tuomivuo, innehållstrateg på Rubrik.

Förutom de tre förstapriserna i Svenska Publishingpriset har årsredovisningen för 2012 vunnit i den internationella tävlingen CMA, Content Marketing Awards.

–  Årsredovisningen har utvecklats till en av våra allra viktigaste kommunikationskanaler. Nu ligger vi i startgroparna för nästa produktion och även den innehåller ett tema som vi tror kan överraska, säger Andreas Wikner.

• anställda
  • kunder och case