Mats Neuendorf i Dagens Media

More PRs seniorkonsult Mats Neuendorf kan ses i Dagens Media Nr 1, 2014. Tidningen har frågat Sveriges 25 vassaste kommunikationskonsulter om deras bästa råd till Sveriges marknadschefer.  Mats valdes ut som den enda konsulten från Göteborg. Här är hans svar:

Vad behöver de svenska marknadsförarna generellt sett bli bättre på under det här året?

– Att ta kommando öre sina egna kanaler. Man ska inte längre behöva då uppmärksamhet på der sätt man gjort tidigare. Då måste man överge den traditionella medielogiken, vi brukar prata om att den ersätt med delningslogiken, det vill säga att kunderna blir fans eller ambassadörer. För att nå dit behöver man tänka till och ifrågasätta de traditionella kanalerna. Görs detta så tror jag att många av de stora bolagen kommer att skapa sina egna mediehus.

Vilket är ditt enskilt viktigaste råd till Sveriges marknads- och kommunikationschefer under 2014?

– Avsätta resurser för att föra egen research. Att scanna av och förstå den informationen som finns online. På nätet förs ju redan samtalen, och där finn engagemanget. Ernst & Youngs byte av namn till EY är ju ett exempel på ett bolag som inte gjorde läxan, den förändringen var inte välresearchad.

Ett sätt att göra detta är att låta en konsult eller koordinator på företaget få resurser att använda verktyg för att samla in big data och göra strategiska avgränsningar, som sedan används som underlag för att formulera nya strategier med nytt innehåll eller liknande.

• förtjänad uppmärksamhet
  • pr-byrå i göteborg