More Sailing fortsätter gå mot strömmen - bygger ny kappseglingsbåt

Seglingsföretaget More Sailing fortsätter gå mot strömmen och tillverkar ytterligare en båt på sitt nya varv, More Boats, i Kroatien. Den senaste båtmodellen blir en 40 fots kappseglingsbåt, More 40, och kommer att ersätta företagets nuvarande kappseglingsflotta. Båten visas för första gången upp på Båtmässan i Göteborg.

More Sailing var tidiga med att sticka ut från mängden. Redan för ett år sedan öppnade företaget nytt varv i Kroatien, More Boats, där man började tillverka prefomance cruisern More 55. Nu satsar man igen och skapar ytterligare än båtmodell, More 40.

- Många inom båtnäringen tycker att vi inte är riktigt kloka och förstår inte hur vi kan satsa så hårt i en bransch som är vikande. Men genom att vi nu lanserar ytterligare en båtmodell blir vi mer självständiga och stabila som bolag inom båtbranschen, säger Einar Halldin, vd More Sailing.

More 40 är en kappseglingsbåt designad av av Cossutti Yacht Design, som även designat More 55, men också ”European Yacht of the Year 2013” och performance cruisern ”Italian Yacht”.

I nuläget planeras More Sailing att tillverka 15 stycken More 40. Med den nya båten kommer More Sailing byta ut hela sin kappseglingsflotta från Salona 38 till de nya More 40. Tillverkningen kommer att starta i slutet av detta år och båten kommer att vara seglingsklara 2017.

- More 40 är, precis som More 55, byggd med hög kvalité och lätt grundstruktur. Det kommer att bli en sportig båt som både är rolig och snabb att segla, säger Einar

Men More 40 är inte bara en båt, den är också en god investering. More 40 ger möjligheter till båtägare som vill segla sin egen båt i varma vatten under semestern och som samtidigt tycker att det är viktigt att båtköpet blir en god investering. Upplägget gör det möjligt att äga en båt samtidigt som den ger en god avkastning, förklarar Einar Halldin.

En modell av More 40 kommer att visas upp under Båtmässan i Göteborg i februari. I More Sailings monter kommer man även kunna testa att segla företagets More 55 genom 360 gradersfilm med VR-glasögon samt höra Cossutti Yacht Design tala om tillverkningen och designen av More Sailings båtar.

• Semester

• more sailing
  • seglingsresor
  • more 40

More Sailing är ett Göteborgsbaserat entreprenörsföretag som sedan starten 2009 anordnar seglingsresor och hyr ut båtar i den kroatiska skärgården och bland de karibiska öarna. Företaget har idag en flotta på 45 båtar och har sedan starten haft över 1000 passagerare. I början av 2015 startade man även båtvarvet More Boats i Kroatien och satsar idag på att bygga segelbåtar med hög kvalité.