​Feministisk festival är ingen dagslända (12-14 juni, Moriska Paviljongen)

Förra årets succé med Feministisk festival är tillbaka! Den 12-14 juni 2015 är det åter dags för Feministisk festival att inta Moriska Paviljongen i Folkets park med en fullmatad festival. Både dag och natt kommer Moriskan att fyllas med humor, samtal, föreläsningar, livemusik, DJ’s, konstnärer, dans och inspiration.

Dagsprogram
12-14 juni
Fredag: 17-22, Lördag: kl 10-22, Söndag: från kl 10
(Fri entré)

”För oss är det viktigt att folk ska ha det roligt samtidigt som de lär sig nya saker”,
säger Julia Qwist som är festival-samordnare för Feministisk Festival.

Årets fullspäckade dagsprogram har akter som: Rossana Dinamarca, Humorkväll, Diana Mulinari, Feministiskt självförsvar, Makthavarna, Vilja Willpowers Dragshow, Lesbisk Kraft, SOS TransUngdom, Dotterbolaget, Poetry Slam, och Fanny Åström.

”Vi är otroligt nöjda och taggade inför årets fest” säger Julia.

2014 arrangerades Feministisk festival som ett komplement till Nordisktforum, men festivalen tänker inte bli en dagslända utan tror på ett långsiktigt arbete. Den feministiska organiseringen finns även utan att det är valår, och gräsrötterna lever och återkommer även utan stora miljonbidrag i ryggen, menar Julia.

Festivalen genomsyras av aktivism, kunskap, kultur och glädje.

Kvällsprogram
12-13 juni
Fredag-Lördag: kl 22-03
(Biljettinfo kommer snart)

Vänta dig allt från vass och snuskig Hip Hop, Moombathon, Dancehall och R’n’B, till House, Latinamerikanska rytmer och Elektropop till Riot grrrl, Indie och diviga queens. Glitter och gympaskor rekommenderas!

Några av artisterna på kvällsprogrammet är: Lucy Love
+ Support Your Local Feminist, Sudorosa Sound, Tomboy, Elin Beckman, Sparkly Pony, Ellen (No Time For Us), Suck Ma Titties, Scumdisco, Hasta Luego, Rebelleon (Amsterdam), Queen Beelzebub, Mathilda Bojén (T.W.A.T.), The Guilt, Sailor BarbieKlubb Körsbärsbomb, Too Cute To Puke.

Lucy Love
Dansk-engelsk-zambiska Lucy Love har med tre skivor ”Superbillion”, ”Kilo” och ”Desperate Days of Dynamite” samt en lång rad intensiva och vilda spelningar i Europa, Australien och USA, etablerat sig som en av de mest intressanta skandinaviska urbana artisterna de senaste åren.

Tillsammans med producenten och bandmedlemmen Yo Akim omfamnar hon en blandning av olika elektroniska basgenrer, tillsatt skarp rap och fängslande melodier. Hennes musik och uttryck är starkt inspirerat av den engelska klubb-undergrunden, tillsatt en dos pop, skandinaviskt hantverk och afrikansk partymentalitet.
P3 Live: Lucy Love p UxU Festivalen i Umeå i somras
Lucy Love på Facebook Youtube Instagram

- - -

Feministisk festival är ett ideellt gräsrotsinitiativ som är en del av Malmö feministiska nätverk. Feministisk festival stöds ekonomiskt av ABF Malmö och Malmö stad och anordnas i samarbete med Folkets Park och Moriska paviljongen.

Feministisk festival på Facebook
Feministisk festival på Instagram
www.feministiskfestival.se

Pressansvarig för Feministisk festival:
Julia Qwist
feministiskfestival@gmail.com

Boknings & pressansvarig för Moriska Paviljongen:
Daniel Novakovic
daniel@moriskapaviljongen.se

• scenkonst
  • lucy love
  • feministisk festival
  • malmö

Moriska Paviljongen är Malmös största oberoende kultur- och nöjeshus.

Sommaren 2011 öppnade Re:Orient portarna till denna anrika byggnad, för att skapa ett sällsamt kulturpalats. Tillsammans med samarbetspartner, föreningar och eldsjälar skapar vi en mötesplats av sällan skådat slag. Huset rymmer en uppsjö av program på fyra scener, barer och inte minst restaurang.

Under ett och samma dygn kan det i bästa fall börja med frukostseminarium i Bistron, fortsätta med samtal och debatt i stora salongen, som efterföljs av konsert med en irakisk världsstjärna, samtidigt som det är gayklubb i spegelsalen och livejazz i Bistron.

En plats som visar kraften och glädjen i ett blandat Malmö.

André Pentmo

Presskontakt Kommunikatör Marknadsföring/Press +46733181715