Hip hop drottning till Malmö

Den svenska hip hop artisten Linda Pira kommer till Malmö och Moriska Paviljongen för att leverera en konsert den 10 November 2018. Till konserten har Pira understöd av rapparen Imenella och dansgruppen Unruly.

Linda Pira slog igenom efter ett uppmärksammat gästframträdande i rap artisten Stors låt "Rom & Kush" 2012.

2013 medverkade Pira i dokumentärserien "Linda Pira - som du inte visste om" som sändes på SVT Play. Det var med den serien hennes karriär tog fart på allvar. Producenten bakom serien beskriver Pira med orden "Hon är eftertänksam och rationell, politisk samtidigt som hon inte är det, kicksökare och soft. Hon är en förebild men gör bara sin egen grej. Dessutom verkar hon i en bransch där vi av kvinnligt kön är underrepresenterade och det intresserar mig."

- Linda Pira har alltid banat väg för kvinnliga artister på hip hop scenen, bland annat genom "knäpper mina fingrar" remixen och showen "ladies first". Hon visar även på denna turnén att hon tänker fortsätta göra plats för brudar på scen, säger Vanessa Marko, marknadsansvarig på Moriska Paviljongen.

Linda Pira är knuten till det Stockholmsbaserade skivbolaget Redline Recordings, som drivs av bröderna och tillika producenterna Salazar Brothers som producerat artister som bl.a. Kartellen, Dani M, Fattaru, Fjärde Världen & The Latin Kings.

Imenella är en nykomling som just nu är högaktuell med singlarna "Moves" och "Chagga".