Pressmeddelande -

Pressmeddelande ​med anledning av artikeln om Moriska Paviljongen i Sydsvenskan, fredagen den 18 mars.

Med anledning av artikeln om Moriska Paviljongen i Sydsvenskan, fredagen den 18 mars, vill vi gärna göra ett par klargöranden.

Sedan vi fick kännedom om att tre anställda vid Moriska Paviljongen häktats för misstanke om brott så har jag valt att invänta med kommentarer i media. Anledningen till detta har varit principiella; det pågår fortfarande en förundersökning och åtal har ännu inte väckts. Vi har haft ett nära samarbete med polis och förundersökningsledare och har gjort allt vad vi kunnat för att besvara polisens frågor och reda ut vad som verkligen har hänt.

Vi har till de journalister som varit i kontakt med oss, bett om att inte föregå och spekulera kring tillslaget, utan avvakta förundersökning och åtalspunkter, så att rättvis och saklig fakta kan utgöra grund för en rapportering.

Att Sydsvenskan nu väljer att måla upp en bild där vår sociala och kulturpolitiska verksamhet skuldbeläggs utifrån misstankar mot anställda utan att förundersökning är klar och åtal väckts är djupt olyckligt. Att vidare koppla våra kulturpolitiska anslag till någon eller några enskildas eventuella brott känns djupt orättvist.

Vi vill klargöra att ingen av de tre misstänkta har chefs- eller ledningsställning eller ansvar för personal på Moriska Paviljongen. De har heller inte, som det påstås, arbetat som entrévärdar med uppgift att visitera våra gäster. Vi anlitar vaktbolaget Safe som ansvarar för ordning och säkerhet hos oss och en rad andra välkända krogar i Malmö.

Vi som arbetar på Moriska Paviljongen är i djupet bestörta och besvikna över vad, som det ser ut, ett par tidigare anställda gjort. Ända sedan starten har vi vidtagit en rad åtgärder för att förhindra bruk och försäljning av droger i våra lokaler. Hyrt in vaktbolag som genomför visitationer, beslag har gjorts och vi har samverkat med polis kring narkotikafrågorna. Men det går aldrig som nöjes- och kulturarrangör att till 100% garantera att inte någon individ begår brott. Vi har tagit händelserna på stort allvar och rannsakar oss själva och våra rutiner för att se vad vi kan göra bättre för att skapa en tryggare och säkrare miljö för våra gäster och oss själva.

Utbredningen av narkotika i Malmö är ett stort samhällsproblem. Vi har under en längre tid samarbetat med krog- och narkotikapolis, Folkets Park och grannverksamheter för att få bukt med narkotikan i och omkring Folkets Park samt under klubbmiljö. Vi kommer fortsätta detta arbete men mer måste göras. Idag pågår öppen försäljning av droger dagligen i Folkets Park.

Vi har regelbundet ordnat offentliga samtal om och debatter kring aktuella samhällsfrågor. Vi vill därför, givet de svårigheter vi upplever, bjuda in myndigheter, politiker, krögare och grannar till ett samtal om hur vi kan bemästra knarket i vår stad och i krogmiljö. Vi behöver alla hjälpas åt. Så även tidningsjournalister. Välkomna till Moriska Paviljongen torsdagen den 31 mars kl 18.30.

Ozan Sunar och medarbetare på Moriska Paviljongen

• Kultur

• sydsvenska dagbladet
  • sydsvenskan
  • samhälle
  • kultur
  • moriska paviljongen
  • pressetik
  • samhällsproblem
  • krogpolis
  • samtal
  • debatt
  • krogmiljö
  • folkets park

Moriska Paviljongen är Malmös största oberoende kultur- och nöjeshus.

Sommaren 2011 öppnade Re:Orient portarna till denna anrika byggnad, för att skapa ett sällsamt kulturpalats. Tillsammans med samarbetspartner, föreningar och eldsjälar skapar vi en mötesplats av sällan skådat slag. Huset rymmer en uppsjö av program på fyra scener, barer och inte minst restaurang.

Under ett och samma dygn kan det i bästa fall börja med frukostseminarium i Bistron, fortsätta med samtal och debatt i stora salongen, som efterföljs av konsert med en irakisk världsstjärna, samtidigt som det är gayklubb i spegelsalen och livejazz i Bistron.

En plats som visar kraften och glädjen i ett blandat Malmö.

André Pentmo

Presskontakt Kommunikatör Marknadsföring/Press +46733181715