Framtidens bilar kommer till Motormässan i Malmö den 16-19 april

Pressmeddelande 2009-03-31

Veckan efter påsk är det åter dags för Motormässan i Malmö. Det blir en mässa fylld av nyheter och premiärer. Mitsubishi iMiev, Honda Insight, Tesla och Mercedes E-klass Coupé är några av bilarna som ger smakprov på framtidens teknik.

För någon vecka sedan avslöjades att Sverigepremiärerna på både Honda Insight, Ferrari California och Mercedes E-klass Coupé kommer att ske i Malmö. Det har under de senaste veckorna blivit klart med ytterligare premiärer. Några av bilvärldens intressantaste nyheter presenteras på Motormässan den 16-19 april.

Med säljstart först 2010
Trots att försäljningsstarten av Mitsubishi iMiev är planerad till början av 2010 väljer man att redan nu visa upp den färdigutvecklade elbilen för den skånska publiken.
   - Det här är en riktig framtidsbil, som motorjournalisterna står på kö för att få provköra, så vi är mycket glada att kunna ha med den under hela Motormässan, säger Helena Borg, projektledare för Motormässan.

Elbil med topprestanda
En annan god nyhet är att mässbesökaren får se den eldrivna supersportbilen Tesla på nära håll. Många har hört talas om Tesla och några få utvalda har fått provköra den. Den 16 april står Tesla redo att möta allmänheten på Motormässan.

Följande premiärbilar visas upp på Motormässan i Malmö (inbokade fram till den siste mars)
Audi A5 Cabriolet
Audi A4 allroad
Audi R8 med V10
BMW Z4 Roadster
Ferrari California
Honda Insight
Land Rover Freelander 2 TDV4 SE Stop Start
Maserati Quattroporte Sport GTS
Maserati Granturismo S Automat
Mercedes E-klass Coupé
Mitsubishi iMiEV
Opel Insignia Sport Tourer
SEAT Exeo
VW Golf GTI

Årets bil på plats
Opel Insignia, som nyligen valdes till årets bil av 59 motorjournalister från sammanlagt 23 länder, lanseras i kombiutförande under Motormässan i Malmö. Opel Insignia Sports Tourer kommer att finnas ute på marknaden till sommaren.

Bil- och motorintresserade möts i Malmö
Motormässan i Malmö är en populär och uppskattad vårmässa, som senast drog närmare 40000 besökare från hela Skåne. Hallarna fylls med nybilar, supersportbilar, motorcyklar och tillbehör. Under lördagen och söndagen upprepas välgörenhetsarrangemanget Speed for Life till förmån för Barncancerfonden. Samtidigt arrangeras Stora Företags- & Tjänstebilsdagarna.

Pressbilder på några av premiärbilarna finns för nedladdning under PRESS på www.motormassan.se.

För ytterligare information kontakta:
projektledare Helena Borg, Sydexpo, 040-690 85 61, h.borg@sydexpo.se
pressansvarig
Catarina Schlager, Sydexpo, 040-690 85 25, c.schlager@sydexpo.se

Senaste nytt om Motormässan i Malmö finns på www.motormassan.se.
Motormässan i Malmö arrangeras av Sydexpo. Sydexpo har arrangerat bilmässor sedan 1968 och Motormässan ingår tillsammans med Göteborgs Motorshow och Stockholms Bilsalong i företagets motorevenemang. Stora företags- och tjänstebilsdagen är ett samarrangemang mellan Ynnor AB, MRF Skåne och Sydexpo.

• bilintresserad
  • bilauktion