Pressmeddelande -

Move About utmanar nu andra svenska företag att skippa flyget i tjänsten under 2020!

För att ha en chans att uppnå klimatmålen krävs beteendeförändringar där vi alla antingen slutar flyga (tills att elflyg kommit på bred front om kanske 20–30 år) eller åtminstone minimerar vårt flygande till en tiondel av hur vi vanligtvis flyger. Vi på Move About AB utmanar nu därför andra svenska arbetsgivare att skippa flyget i tjänsten under 2020. Vi är nämligen övertygade om att de flesta verksamheter kan genomföra ett flygfritt år 2020, om man verkligen bara vill och är redo att kavla upp ärmarna för att ge det en chans. Om inte annat är det en inspirerande erfarenhet att testa ett år utan flyg, där man tvingas prioritera hårdare vilka möten man verkligen behöver vara med på ”face to face”. Vissa möten nere i Europa kanske är så viktiga att man får ta nattåget och lägga några dagars total restid på det, men vi har testat och vet att man kan förvalta tiden under resans gång.

Den svenska kampanjen ”Flygfritt 2020” riktar sig förvisso till privatpersoner, men vi vill som företag nu haka på denna och gå före för att visa vägen för andra arbetsgivare. Vi har själva varit flygfria i tjänsten i snart 2 år och istället haft tågresor från vårt huvudkontor i Göteborg som förstahandsval. Vi reser till såväl Oslo och Köpenhamn som till Stockholm med snabbtåg där vi kan jobba under resans gång. Under det senaste året har vi även åkt på möten till samarbetspartners i Östersund, Umeå, Malmö och Lund, där vi både åkt tåg på dagen och använt nattåg. Vi kör elbilspool kortare sträckor. En av våra säljare åkte tex ner till Eindhoven i Nederländerna i vintras och bokade in två kundmöten och ett studiebesök i Tyskland och Danmark under resans gång. När kan du kliva av flyget för att delta på ett möte längs vägen?

EU-projektet eMaas (electric Mobility-as-a-Service) är ett av flera multinationella forskningsprojekt Move About är med i, där vi med stöd av Energimyndigheten bidrar till att elektrifiera Europas persontransporter genom utsläppsfria mobilitetstjänster. Då projektmötena sker i olika europeiska länder är vi oftast med via Skype eller telefon, men emellanåt tar vi tåget för att vara med på plats.

Move Abouts VD Mikael Kilter:

”Vi är övertygade om att resfria möten är den bästa vägen att gå för det mesta, och att prioritera fysiska möten bara ibland då det är verkligt viktigt. Vi uppmanar nu andra organisationer att skriva upp sig på listan, så hjälps vi åt att göra skillnad och visa vägen för Sveriges arbetsgivare!”

Anmäl din organisation till oss på info@moveabout.se redan idag, för att visa att ni är med och skapar förutsättningar för att svenskt näringsliv ska kunna bidra till att uppnå klimatmålen.

Kort om Move About

Move About är ledande inom hållbara mobilitetstjänster inklusive elbilspooler och optimering av fordonsflottor. Vi finns på 36 orter i Sverige och Norge, och erbjuder smidig och kostnadseffektiv personlig mobilitet som hjälper kommuner, arbetsgivare och fastighetsägare att nå sina mål för miljö och energideklaration. Vårt erbjudande är hållbart på riktigt och uppfyller alla klimatmål, med minsta möjliga nyttjande av energi, produktionsresurser och offentlig plats. Move About AS startades i Norge 2007, och under 2009 lanserades konceptet i Sverige. (www.moveabout.se)

Verkligt hållbar mobilitet för alla svenska arbetsgivare är en självklarhet från och med nu. https://www.moveabout.se/foretag/

För frågor kontakta gärna:

Mikael Kilter, VD, Move About AB

mikael.kilter@moveabout.se

+46 (0)70-566 13 24

Maja Rosén, Ordförande och kampanjansvarig ”Flygfritt 2020

maja.rosen@vihallerosspajorden.se

• Miljöpolitik

• #flygfritt2020
  • #flyg
  • #bilpool
  • #bilpooler
  • #delningsekonomi
  • #elbil
  • #elbilspool
  • #elbilspooler
  • #hållbarhet
  • #miljö
  • #klimat
  • #klimatmål
  • #klimatförändring

Move About är ledande inom hållbara mobilitetstjänster. Vi erbjuder bilpooler med elbilar, elcyklar och elsparkcyklar till våra medlemmar. Vi hjälper också företag att optimera sin fordonsflotta samt levererar en komplett tjänst med bokningssystem, kundservice och fordonshantering. Noll utsläpp. Helt enkelt.

Peter Aldby

Presskontakt Country Manager Sverige Sverige Move About