Pressmeddelande -

Tobias Karlsson hyllar Cornelis genom att resa land och rike runt och föra vidare hans ovärderliga kulturskatt till en ny publik.

Tänk så mycket glädje en människa kan ge till andra. Cornelis gjorde under sin livstid 100 tals visor som vi fortfarande går runt och trallar på och som skänker oss sådan lycka. Det är en sådan ynnest att få lov att var med att hylla denna legend som i morgon skulle ha fyllt 80 år, genom att resa land och rik runt och föra vidare denna kulturskatt till en ny publik. Tobias ser fram emot världens bästa höst!

Dansa Samba med mig – En hyllning till Cornelis.

Sveriges största pardanskompani Move Your Feet AB presenterar dansikalen Dansa samba med mig – En Hyllning till Cornelis, med dansaren och koreografen Tobias Karlsson i spetsen och några av landets bästa dansare kända bl.a. från bl.a. Let´s Dance.

I dansikalen Dansa samba med mig får du som åskådare uppleva den odödliga skalden Cornelis på ett helt nytt sätt. Som publik kommer du att se, höra känna och lukta Cornelis på en resa mellan Brasilien och Sverige, Sorg och lycka samt 1600-tal och 2017. Dina favoritdansare från Let´s Dance kommer med sin dans att illustrera låtar sjungna av tre sångare som kompletteras med inspelningar från artister som Lill Lindfors, Jack Vreeswijk och Andreas Weise på sätt du inte kan ana! Klassiker som Brev från Kolonien, Felicia adjö eller balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind är bara några av låtarna som kommer att sjungas.

I en tid då empatin verkar ebba ut i världen, handlar denna historia om att vi ibland måste våga räcka ut en hand till andra, både för att hjälpa eller för att själva få en knuff i rätt riktning. Det handlar om hur det är att, likt Cornelis som kom till Sverige vid 12 års ålder, plötsligt befinna sig i ett annat land och inte passa in, men hur det går att kämpa sig förbi alla hinder på vägen och en dag vara en av landets största poeter. På samma sätt visar sig flickan i ”Dansa samba med mig” också ha oanad potential trots hennes tillsynes ofördelaktiga giv i livet.

Showens historia berättas genom musikens texter, karaktären på dansen och koreografin. Dansikalen bjuder på en resa mellan kärlek, svartsjuka, svek, utanförskap, passion och åtrå med texter från Cornelis Vreeswijk.

Medverkande

Tobias Karlsson, Calle Sterner, Björn Törnblom, Jeanette Karlsson, Maria Zimmermann, Elisabeth Novotny, Malin Johansson, Sigrid Bernson, Tobias Bader, Alexander Svanberg, Henric Stillman, Joanna Stillman, Maria Bild, Joakim Norsten, Jonathan Jaarnek Norén och Evelina Schönberg Olsén.

Turnéplan

www.dansasambamedmig.se

För mer information kontakta: Lena Schulte, 070-585 66 95, lena@moveyourfeet.se

• Skåne

– Mina drömmar sen barnsben har lett till internationella framgångar men framförallt ett underbart och roligt liv!Tobias började dansa som 8-åring och har sedan dess hunnit med att skördat internationella framgångar. Han har vunnit många tävlingar både i Sverige och internationellt, haft huvudrollen i den världsberömda dansgruppen "Burn the floor" och turnerat runt om i världen. Han har dessutom deltagit i 14 säsonger av tv-programmet Let´s Dance i både Sverige, Danmark och Norge. Tobias brinner för sitt arbete och kan inspirera till att våga följa drömmen även om vägen känns lång eller rent ut sagt omöjlig. Just nu är Tobias Karlsson aktuell som föreläsare, koreograf och dansare i egna danskompaniet Move Your Feet.

Lena Schulte

Presskontakt Projektledare Marknadsföring, press och turné 070-585 66 95