Hustillverkaren Movehome tar ansvar för ungas liv på nätet

Internet är en osäker plats för många barn och ungdomar. Nu vill hustillverkaren Movehome och stiftelsen Friends göra nätet till en tryggare miljö att vistas i.

Movehome gör det enkelt och roligt att bygga hus - med hjälp av ny teknik. Nyckeln till framgången är det interaktiva verktyget Bygg online, som låter människor forma sitt hus på webben. Som nätbaserad hustillverkare vill företaget också bidra till att göra nätet tryggare. Detta gör de tillsammans med organisationen Friends, som har lång erfarenhet av att förebygga mobbning.

- Vi bygger hållbara hem, som människor ska leva i och känna sig trygga i – och nätet är vår främsta plattform. Därför känns det naturligt att vi engagerar oss i hur barn och ungdomar har det när de är ute på internet, säger Pernilla Enkler, hållbarhetschef på Movehome.

Idag lever vi en allt större del av livet online – det gäller inte minst ungdomar. Vi delar intressen, skaffar vänner och blir kära på nätet. Men där förekommer också otrygghet, kränkningar och mobbning. Många föräldrar är osäkra på hur de bäst kan stötta sina barn på nätet.

Tillsammans med Friends bjuder Movehome därför in till husvisningar där besökarna får ta del av föreläsningen ”Schysst på nätet”. Besökarna kan inspireras av ett nytt hus och samtidigt få matnyttig information om hur man bäst hanterar utsatthet på internet.

- Vi vill öka förståelsen för vad som händer på nätet, vad dina barn gör där och hur du kan hjälpa ditt barn till ett bra liv på nätet, säger Robin Isaksson, projektledare på Friends.

Visningarna kommer att äga rum i Movehomes visningshus, den 19 mars i Stockholm och i Göteborg. För mer information och föranmälan: www.movehome.se