Movehome lanserar husapp för Apples nya AR-plattform ARKit

– Den nya appen ger många fler möjlighet att förstå huset man är intresserad av att bygga genom ny teknik, säger Jennie Blom, marknadschef på Movehome.

Movehome har tillsammans med CGI skapat en applikation som gör det möjligt att ha virtuella husvisningar. Genom att använda så kallad mixed reality-teknik eller augmented reality-teknik kombinerar man den miljö man ser framför sig med en projicerad bild (hologram). Movehomes kunder kommer att kunna uppleva husen i skala 1:1, vilket ger en genuin känsla för husens proportioner.

– Tekniken är idealisk för virtuella villavisningar, där potentiella husköpare kan kliva in och gå runt i ett fullskaligt hus och uppleva det redan innan det byggs. Det som gör denna lösning unik är är att man på plats och i realtid kan se huset på sin tomt, uppleva hur utsikten från olika fönster blir och till exempel se hur en flyttad vägg förändrar rumsupplevelsen, berättar Jennie Blom, marknadschef på Movehome.

Parallellt med utvecklingen av appen för Microsoft Hololens har CGI:s utvecklingsteam arbetat med en version för Apples nya plattform ARKit (Augmentet Reality Kit) som lanseras i samband med Apples iOS 11, den senaste versionen av mobiloperativsystemet för iPhone och iPad.

– Lösningar som bygger på så kallad visor-teknik, som Hololens, ger en omslutande upplevelse men förutsätter att man har tillgång till kostsam utrustning. Med en plattform som ARKit görs applikationen tillgänglig för alla som har en modern iPhone eller iPad som kan köra iOS 11, säger Bengt-Åke Claesson.

Appen finns för nedladdning på AppStore och kan användas av alla med en iPhone eller iPad som har senaste operativsystem. Augmented Reality (AR) och Mixed Reality innebär att man förstärker en virtuell verklighet med data som samspelar i en verklig värld, i realtid.

Movehome var först med att digitalisera och flytta husaffären till nätet. Med det digitala verktyget Bygg online kan konsumenterna själva forma sina hus och hela tiden ha koll på priset. Nu är det dags för nästa digitala innovation för den småländska hustillverkaren:

– Att bygga hus är en stor investering. Den nya tekniken ger en realistisk upplevelse och ännu bättre förståelse för hur huset kan formas efter kundens önskemål och tomtens förutsättningar. Det gör förstås köpet ännu tryggare, säger Jennie Blom, marknadschef på Movehome.

• Ny media

Jennie Blom