Villavisning med Google cardboard

En bit kartong och en mobil. Det är allt som behövs för att gå på visning när hustillverkaren Movehome lanserar ett virtual reality-samarbete med Google.
– Vi var först med att bygga hus online, nu blir vi först med att göra VR tillgängligt för alla genom Google cardboard. Perfekt för våra kunder som uppskattar enkla men smarta lösningar, säger marknadschef Jennie Blom.

Movehome gör det enkelt och roligt att bygga hus - med hjälp av ny teknik. Nyckeln till framgången är det interaktiva verktyget Bygg online, som låter människor forma sitt hus på webben och få pris direkt. Nu tar företaget ytterligare ett kliv framåt. Med Googles VR-glasögon kan man gå runt inne i husen, och uppleva husets rymd och proportioner på ett nytt sätt.

– Vi bjuder alla som går i husbyggartankar på ett par glasögon när de besöker våra visningshus eller säljkontor. Tillsammans med en smartphone har man då allt som behövs för att uppleva Movehomes villor på ett nytt sätt, och tar dessutom tekniken med sig hem, säger Jennie Blom.

Virtual reality har tidigare varit exklusivt och krävt kostsam utrustning. Nu blir tekniken enklare och mer tillgänglig - inte minst tack vare Google cardboard, som är en enkel låda i kartong med inbyggda glasögon. Genom att stoppa in sin egen smartphone i lådan så får man en komplett VR-utrustning.

Inledningsvis finns två husmodeller tillgängliga med den nya tekniken. Det är MOVE #105, ett 1-planshus i vinkel med ryggåstak som ger rymd och MOVE #204, ett 1,5-planshus med läcker öppning mellan våningarna.

Söndag den 28 augusti är det premiär för Movehomes Google-samarbete på 12 orter
över hela landet.