Hur jobbar en riktigt bra säljare i Foodservice?

Nu är det äntligen dags för mig att få inblick i hur våra stjärnor på Foodservice har det på dagarna! Sagt och gjort; Årets säljare i kåren, bästa Ingela Anderberg, hämtar upp mig en solig förmiddag i Malmö för några timmars samresa.

Efter ett sent återbud från en kostchef som vi skulle haft vårt första möte med, har Ingela snabbt fått boka om, och vi beger oss till Landskrona för att göra några besök av mer spontan natur. Jag tar tillfället i akt att intervjua Ingela i bilen. Ingela har jobbat med försäljning i många år, både inne och ute på fältet, men det är på fältet hon trivs allra bäst!

Varför har du valt Movement, Ingela? Jag har fantastiskt trevliga arbetskamrater och samarbetspartners här. Jag trivs så bra med alla möten med kunder, och med de fina, fantastiska produkter vi representerar. Sedan har vi en väldigt go stämning i företaget, och det speglar sig utåt också!

Vad är det som är så kul med Foodservice? Säljprocesserna kan vara långa, men när man väl får till en affär, kan det bli rejäla volymer! Det är också väldigt roligt att vara med och ordna event, t ex laga provluncher. Jag samlar erfarenhet och kunskap hela tiden och delar den vidare, brukar också testa olika saker hemma – t ex gjorde jag caesarsallad med Royal Greenlands kallrökta torsk som de sedan inspirerades till att bjuda på vid Gastro Nord-mässan, kul!

Vad gör en riktigt bra säljare? En bra säljare är påläst på produkter, priser och anbud – om det är något man inte har koll på ska man inte dra till med något, utan be att få komma tillbaka. En bra säljare ställer frågor och lyssnar in kundens behov. Jag försöker alltid känna in var kunden befinner sig, tänker efter hur jag själv vill bli bemött, och bygger relationen utifrån det. Man ska inte pressa på för mycket när det inte är läge, men inte heller släppa, utan se till att återkomma.

Väl i Landskrona besöker vi två restauranger och lämnar lite säljblad och varuprover – en av dem är personalrestaurangen på Haldex/Borg Warner, min gamla arbetsplats! Kärt återseende med gamla kollegor för mig, och en bra ingång för Ingela att knyta vidare kontakter där. Gött att kunna göra lite nytta på fältet!

Vi kör tillbaka mot Malmö för att äta lunch och förbereda eftermiddagens möte med Malmö stad. Vi hittar en mysig liten restaurang där vi inrättar ett litet tillfälligt kontor. Ingela går igenom Malmö stads upphandlade sortiment på anbudet och förbereder mötet utifrån det. Innan vi lämnar restaurangen har såklart Ingela hunnit med ett spontant litet säljsamtal med ägaren och lämnat sitt visitkort med löfte att återkomma 😊

På Malmö stads skol- och fritidsförvaltning träffar vi Agneta som är en av måltidsplanerarna/upphandlarna där. Hon är relativt ny i sin tjänst och mycket intresserad av det vi har att erbjuda. Ingela genomför ett proffsigt och strukturerat samtal där hon lyssnar in behoven och går igenom vår portfölj. Malmö stad har högt satta mål för ekologiskt framställda livsmedel i sin produktion, så där kommer våra fina ekologiska produkter bland annat från Kung Markatta och Kockens väl till pass.

Besöket i Malmö blir dagens sista och Ingela släpper av mig vid kontoret efter en fartfylld dag. Jag har fått upp ögonen för hur bred vår säljorganisation är, i den här säljkåren är vi med och kan påverka utbudet i restaurangbranschen och offentlig verksamhet vilket gör skillnad för väldigt många. Dagarna är varierade med säljbesök, spontanbesök, provluncher och mässor där det krävs såväl planering, flexibilitet, eget driv och massor av energi. Det har verkligen Ingela visat prov på idag!

• årets säljare
  • samresa