Vi följer med på Kolonials resa till Lübeck och Corny Bigs fabrik!

Efter två fullproppade konferensdagar i Malmö, där vi i Kolonial 1 tillsammans med affärsutvecklingschef Magnus Lindén träffat våra samarbetspartners, vår nya försäljningsdirektör Frank Somander och bara fått umgås med varandra! På torsdag klockan 13.30 stängde vi ner butiken för att ta oss mot Ola och gänget i Tore Smith Foods (TSF). En kvart från hotellet möter vi av TSF’s styrelseordförande Mats, VD:n Ulf samt Carina och Ola. Vi hade två små bussar plus en bil som vi åkte i ner mot båten i Danmark som skulle ta oss till Tyskland. Det går snabbt på vägen ner för vi alla är glada och förväntansfulla!

Solen skiner medan båten lämnar hamn, vi samlar oss och skrattar under en liten genomgång av aktiviteter som är planerad för vår resa.

Tillbaka på fast mark, ytterligare en biltur till slutdestination Lübeck. Här är vi äntligen hela gänget på hotell Radisson i Lübeck. Flådigt värre. Efter en stunds vila och rumsinspektion, möts vi tillsammans med TSF-gänget i spetsen, nere i hotellobbyn och där möter vi upp den mycket karismatiske Jens, försäljningschefen på Schwartau. Vi beger oss för riktig tyskmiddag på Brau Berger, som verkar ha varit här sedan urminnes tider då staden ingick i Hansa-nätverket. Vi sitter i en restaurang som har egen öltillverkning och vi grottar ner oss rejält. Det blir mycket stim och stoj.

Efter hotellfrukost på fredagsmorgon blev det ett besök till Schwartau fabriken. Fabriken startade år 1899, med ca 850 anställda varav 150 i produktionsledet. Deras huvudsyssla och tidigaste ursprung ligger i bredbara pålägg, sylt, men vi är här för vi jobbar med deras härliga müslibars som självklart heter Corny. Jens och hans kollega Dominic visar oss runt. Inne i fabriken är det en hygien- och fotofri-zon, därför saknas det bilder på oss i vita rockar och hårnät, framför stora maskiner som arbetar för fullt medan bars fullkomligt peppras ut. Det är överraskande många anställda som arbetar i dom fyra produktionsleden, trodde för egen del att det var mer automatiserat, men Jens kommer förklara för oss att det är en del av deras sociala ansvar för befolkningen i området kring Bad Schwartau. Dom stänger även ner all produktion på söndagar för att inte störa dom boende kring verksamheten samt för att städa maskiner. Detta gör även att en rabbi kan välsigna deras sylter så det är Kosher, då Israel är en stor marknad.

Vi kollar storögt och lyssnar så gott det går, det är stundtals högljutt och aromerna är svåra att beskriva, men lukt av choklad och banan är det närmaste i försök. Sedan fick vi rykande färska Corny, ca 15 minuter gamla, att äta till kaffet medan Jens berättar om företaget och dess historia. Under Tore Smith Foods dragning inför nästa säljcykel gick vi igenom alla kampanjer där Ola och gänget utmanar oss men ger samtidigt möjligheter med otaliga verktyg och roliga vinklingar på det vi ska förmedla ut till butiker och slutkund.

Vi fick välja mellan aktiviteter efter Tore Smith Foods dragning, några ville strosa på stan medan några valde att köra go-kart. Det var bra fördelat, i go-kart gänget är både Schwartau Jens och Dominic med, samt TSF’s Ulf, och från Movement Magnus Lindén och några från teamet. Det blir drag både här och i stan för folket som valt att shoppa, äta och dricka något gott i vårvärmen. Vi möts återigen allihop på kvällen, hela Movementgänget och TSF, för middag på en restaurang nära hotellet. Vi blir alla mätta och belåtna!

Väl tillbaka i Köpenhamn delas våra vägar, vissa fortsätter färden i buss och bil, medan andra flyger eller tar tåg hem. Vi kramas och avslutar historian här, för denna gång.

Tack till hela Movement, Tore Smith och Schwartau för denna otroliga konferens!