Ella´s Kitchen utser Årets Smakhjälte

Ella´s Kitchen satsar på dubbelt gott och utser Årets Smakhjälte. Vinnaren Riccie Sjöberg skänker vinstsumman till hjälporganisationen Love and Hope.

Under hösten har tävlingen Årets Smakhjälte pågått i Ella´s Kitchens sociala medier. Upplagan är den första och genom att engagera sina följare och fans har barnmatsföretaget sökt den person eller grupp som sprider sann matglädje och brinner för små foodisars smaklökar och matupplevelser.

– Vi har fått in otroligt fina nomineringar. Det är glädjande att se att det finns så många vuxna där ute som precis som vi är väldigt angelägna om att göra början på de minstas smakresa så bra som möjligt, säger Jenny Waldelius, marknadschef på Ella´s Kitchen Sverige och fortsätter:

– Det har varit allt från kärleksfulla mor- och farföräldrar som både handlar och tillagar maten tillsammans med barnbarnen, till familjer som med stor kreativitet kämpar med olika födoämnesallergier.

Efter en öppen nomineringsperiod utsåg Ella´s Kitchen i början av oktober tre finalister. Dessa fick följarna och fansen i sociala medier sedan anonymt rösta på. Efter en jämn kamp korades så förskolekocken Riccie Sjöberg från Floda till Årets Smakhjälte.

– Det känns både smickrande och lätt overkligt. Jag kände mig som en vinnare bara av att vara finalist. Att sedan få flest röster gav mig så mycket fjärilar i magen, säger Riccie Sjöberg.

Till vardags jobbar hon som kock på förskolan Torpstugan i Lerum utanför Göteborg. Där är hennes mat så omtalad att föräldrarna i området söker specifikt till förskolan bara på grund av maten.

– För mig spelar det ingen roll om jag jobbar i köket på en fin restaurang eller som nu, i köket på en förskola. Jag vill alltid laga den bästa maten utifrån förutsättningarna som ges. Att laga mat till små barn är bland det roligaste jag gjort. Att få deras väldigt ärliga reaktioner är värt allt. Det får mig att vilja göra ännu mer. Jag försöker ge barnen en bredd på smaker de gillar. Det är en bra grund för framtiden.

Vinstsumman på 10 000 kronor får vinnaren skänka till valfri organisation som på något sätt arbetar för barn. För Riccie Sjöberg föll valet på den svenska hjälporganisationen Love and Hope.

– De jobbar mot barnsexhandel och är verksamma i Indien, Bangladesh, Sri Lanka och Nepal. Jag tycker de gör ett otroligt viktigt arbete. Inget barn ska någonsin behöva utsättas för övergrepp.

Ella´s Kitchen lanserades av Paul Lindley, Ellas pappa, 2006 i Storbritannien. Han tycker att små barn också ska ha en möjlighet att äta bra ekologisk mat som både är nyttig, smakrik, rolig och behändig. 2009 lanserades Ella´s Kitchen i Sverige i samarbete med Movement och det blev snabbt en succé som förändrade barnmatskategorin med sina klämpåsar. Det svenska sortimentet består av smoothies, frukost/mellanmål, fruktpuréer och snacks. Läs mer på www.ellaskitchen.se. Ella´s Kitchen blev B corp certifierade 2016 och verkar sedan dess för att få fler företag att certifiera sig.

Movement Groupvision är att vara det bästa säljbolaget och distributörsbolaget i Sverige. Med oss får du bred kompetens, högt engagemang och stark affärsmässighet. Vi arbetar transparent, proaktivt och nära våra samarbetspartners för att skapa försäljning ut ur butik. Tillsammans är vi över 100 medarbetare som skapar värde för dina varumärken – varje dag!