Movestic lanserar första robotrådgivaren i ITP

I det nya avtalet för tjänstepension ITP som träder ikraft idag, 1 oktober, och berör 1,9 miljoner pensionssparare är Movestic nytt valbart bolag inom fondförsäkring. ITP-anslutna tjänstemän blir samtidigt de första att få tillgång till den nya robotrådgivaren, MAIA.

- Robotrådgivning är ett av tre ITP-alternativ hos Movestic, de två andra är att på egen hand välja fritt ur fondutbudet eller att välja Movestics generationsanpassade entrélösning.Vårt fokus i ITP har varit att ta fram en riktigt bra entrélösning, och att erbjuda nya digitala tjänster som skapar kundnytta, säger Linnéa Ecorcheville, VD för Movestic. Såvitt jag vet är vi de enda som erbjuder robotrådgivning i ITP.

Movestics robot hjälper spararen att sätta ihop en individuellt anpassad portfölj av fonder utifrån hens egna preferenser kring risk och geografisk allokering.

Den som istället väljer att stanna i entrélösningen får en generationsanpassad portfölj bestående av Didner & Gerge Aktiefond, Öhman Global Hållbar och, och fem år innan pension, en korträntefond. Avgiften för entrélösningen är 0,20% vid starten och 0,12% som lägst.

- Entrélösningen är ett bra alternativ för många, och för den som vill vara mer aktiv i sitt sparande finns MAIA. Viktigast är dock att göra ett aktivt val baserat på ålder och år kvar till pension, säger Linnéa Ecorcheville

Hälften av kapitalet i ITP hamnar automatiskt i traditionell förvaltning, ett sparande med låg risk, men som också över tid genererat låg avkastning. För den andra hälften går det att välja fondförsäkr ing som historiskt givit mer tillbaka till spararna.

- Den stora risken i ITP är att spararna tar för lite risk och därför får för lite pension i slutänden. Vi hoppas vår robot kan inspirera fler att välja, säger Linnéa Ecorcheville.

Movestics fondutbud i ITP består totalt av elva fonder från åtta olika förvaltare. Den genomsnittliga Morningstar-ratingen för fonderna är 4,3 och de har över tid visat historiskt goda resultat utanför ITP.

Movestic Liv & Pension är ett tjänstepensionsföretag som tillhandahåller individanpassat pensionssparande och försäkringsskydd. Företaget som har huvudkontor i Stockholm grundades år 2000 som en del i Kinnevikkoncernen och ägs idag av det brittiska börsnoterade bolaget Chesnara Plc. För mer information besök hemsidorna www.movestic.se och www.chesnara.co.uk