Movestics ägare Chesnara plc förvärvar Legal & General Nederland

Förvärvet går helt i linje med Chesnaras långsiktiga strategi att förvärva och förädla liv- och pensionsbolag för att förstärka värdet både för kunder och aktieägare. Legal & General Nederland är ett aktivt och lönsamt livförsäkringsbolag. Portföljen omfattar 170 000 försäkringar och ett förvaltat kapital om 2,2 miljarder euro. Köpeskillingen uppgår till 160 miljoner euro.

– Vi är glada över att kunna förvärva ett välskött och attraktivt livförsäkringsbolag på den nederländska marknaden. I likhet med vårt svenska dotterbolag Movestic kommer vi här att erbjuda konkurrenskraftiga lösningar inom trygghet och pension. Vi ser stora möjligheter för dessa bolag inom Chesnaragruppen att leverera värde till kunder, förmedlare och aktieägare, säger John Deane, vd för Chesnara plc.

– Det är positivt att våra ägare väljer att expandera i den riktning Movestic befinner sig. Chesnara är en optimal ägare med sin finansiella styrka och offensiva strategi. Styrelsen består av ledamöter med lång och kvalificerad erfarenhet från försäkringsbranschen som vet hur man får kundernas sparande att växa, säger Lars Nordstrand, vd för Movestic.

Chesnara är ett brittiskt bolag, noterat på London Stock Exchange.

För mer information:
Lars Nordstrand, VD Movestic Livförsäkring AB