Drivna unga vill ge hopp i Gävleborg

Drivna unga vill ge hopp i Gävleborg

I en nattsvart lågkonjunktur med hög ungdomsarbetslöshet kan det vara skönt med en strimma ljus. Det finns drivna ungdomar ute i arbetslivet som klättrar uppåt på karriärstegen!

I Movexums lokaler i teknikparken sitter Leetab AB ett företag som drivs av enbart personer under 25 år. VD Simon Edström startade bolaget bara 15 år gammal och sysselsätter idag tre personer. Enligt Simon är det viktigt att visa att man kan ta saker i egna händer och skapa sitt eget jobb.

-          Att ha eget är en lärorik resa, just nu står vi inför en stor utmaning då vi ska lansera en helt ny produkt vid namn Revenza. En av de roliga utmaningarna är att nå ut på marknaden och se bemötandet på vår kontroversiella affärsmodell, säger Simon Edström.

Movexum erbjuder sina bolag, konsulter, styrelse och anställda en styrelseutbildning via Mellansvenska handelskammaren i april och på den utbildningen kommer två personer under 25 delta. Fredrik Eriksson är 20 år gammal och kan komma att bli det yngsta styrelseproffset som Mellansvenska handelskammaren utbildat. Fredrik Eriksson arbetar som projektkoordinator /assistent på Teria AB sedan september 2009.

-         Arbetet är på många sätt omväxlande och ger mig en bra inblick i affärsutveckling, coachning och projektstyrning, säger Fredrik.

Enligt Fredrik är det är genom den här typen av arbete som man skapar kontakter och nätverk.

-          Jag är medveten om att jag är ung och inser att jag har mycket att lära men det ser jag som en möjlighet! Det känns därför mycket inspirerande och som en fantastisk möjlighet att få chansen till att gå den här typen av utbildning säger Fredrik Eriksson.

Hanna Engström Löwenborg är 24 år och arbetar som kommunikatör/projektkoordinator på Movexum och ska även hon genomgå styrelseutbildningen och blir då med den yngsta kvinna som genomgått denna utbildning. För Hanna har nyckeln till drömjobbet varit att nätverka, nätverka och nätverka.

-        Jag började redan under mina studier att skapa kontakter, det var så jag fick mitt första arbete på Drivhuset i Gävleborg och det var så jag fick höra att det kunde finnas möjlighet att få ett jobb på Movexum. Dessutom är det viktigt att du vet vad och vart du vill och vad du är bra på, säger Hanna Engström Löwenborg.

Tips för dig som är ung och vill göra karriär:

-          Ta direktkontakt med ett företag där du vill arbeta, ring och be att få komma och berätta om dig själv eller titta in och presentera dig själv.

-          Vad har du för personer i din omgivning som kan sitta på kontakter som är nyttiga för dig. Var öppen med vad det är du söker.

-          Fundera över vad det är som står mellan dig och drömjobbet, måste du utbilda dig, skapa nya kontakter eller kan du arbeta med det du vill genom att starta eget företag.

Kontakt:

Hanna Engström Löwenborg, kommunikatör/projektkoordinator Movexum

072-2525858,  hanna@movexum.se, www.movexum.se

Simon Edström VD Leetab

070-6557886, edstrom@leetab.se, www.revenza.se

Fredrik Eriksson, projektassistent Teria

073-846 82 85, fredrik.eriksson@teria.se

Movexum är Gävleborgs regionala företagsinkubator - en kreativ utvecklingsmiljö för tillväxtföretag. Här erbjuds både stöd i form av kvalificerad affärscoachning och vid behov kontorsplats tillsammans med andra tillväxtföretag. Movexum ger tillgång till kompetens, kontakter och kapital.

Movexum är garanten för ett professionellt stöd till en lyckad företagsutveckling.

Movexum antar företag som verkar i Gävleborg och har affärsidéer hög innovationshöjd och tillväxtpotential. Det innebär bland annat att den tänkta produkten eller tjänsten ska kunna nå en stor marknad och att företaget ska kunna växa. Movexum vänder sig både till nya och befintliga företag.

Movexums VD och styrelse – som består av erfarna och kunniga entreprenörer och affärsmän – beslutar om vilka affärsidéer som antas till programmet. Här gäller business – inte byråkrati.

Företagen erbjuds affärscoachning i tre olika steg:

Pre Lab – från idé till affärsidé (3 månader)

Business Lab – affärsutveckling, första steget ut på marknaden (9 månader)

Business Accelerator – etablering på marknaden (upp till 24 månader)

Movexum - hemmaplan för innovativa startups i Gävleborg

Movexums uppdrag är att medverka till att det ​bildas och byggs livskraftiga, ​innovativa och internationella bolag som genererar tillväxt och kompetens till Gävleborgs län. Det gör vi genom verifierade program, beprövade metoder, skräddarsydd affärscoaching och tillgång bland annat kapital, expertkompetenser och nätverk.

Norra Kungsgatan 1