En ordentlig skjuts mot den globala marknaden

En ordentlig skjuts mot den globala marknaden

Nu står det klart att Roadroid antagits till Born Global. Roadroid har blivit utpekade som ett ungt lovande ICT-företag i Sverige och som nu får möjligheten att dra full nytta av Born Global. Roadroid som är ett av Movexums inkubatorsbolag nominerades för Born Global innan sommaren och står nu klara som ett av de 10 lovande start-up ICT-företagen i Sverige som får delta i Born Global, ett företagsutvecklingsprogram för blivande tillväxtbolag.

-          Det känns helt fantastiskt. Kanske mest för bekräftelsen att man verkligen har en bra idé. Detta är ett avstamp, och det blir lite verkligare på något sätt. Jag har precis bokat en biljett till San Francisco för eventet i Silicon Valley, och bara det känns otroligt spännande, säger Lars Forslöf, VD Roadroid.

Born Global är ett företagsutvecklingsprogram från Innovationsbron där blivande tillväxtföretag får hjälp och stöd med effektiv affärsutveckling under ett helt år. Programmet innehåller ledande svenska och internationella experter, serieentreprenörer samt coacher med lång erfarenhet av företagsutveckling inom ICT-sektorn. Programmet syftar till att ge kunskaper för att hitta en skalbar, verifierad affärsmodell. En vecka av programmet genomförs i Silicon Valley med företrädare från Stanford, lokala ICT-bolag samt riskkapitalister.

-       Det är många spännande moment under det år som kommer. Det är bra att det är uppdelat i två-tre dagar då och då under ett år. En angelägenhet är att hitta bra investerare och partners som redan verkar globalt, och programmet erbjuder unika möjligheter för detta, beskriver Lars Forslöf, VD Roadroid.

Programmet är till för nystartade svenska ICT-företag med stor tillväxt-potential, och syftar till att öka företagets sannolikhet att nå lönsam tillväxt genom att snabba upp sökandet efter skalbara affärer.

-      Mycket glädjande att ett av Movexums inkubatorbolag blivit utvald  att ingå i det unika programmet Born global. Det  visar på att vi håller en hög klass bland våra inkubatorbolag här i regionen och det följer Movexums strategi på en ökad satsning mot internationell marknad för våra inkubatorbolag, säger Movexums VD Ulf Borbos.

Sverige har lyckats få fram intressanta innovationer och banbrytande teknik där Spotify, Qliktech och Skype är några exempel. Innovationsbron vill bygga vidare på Sveriges styrkor och få fram fler internationella exportframgångar inom ICT. Och nu har Roadroid fått möjligheten att få en skjuts ut mot en global marknad.

-       Verkligen en ordentlig skjuts! Något som varit svårare och tagit längre tid utan programmet. Helt klart är detta avgörande i vår globaliserade värld. Den som når ut först eller tidigt kan bli stor, det finns inte plats för många spelare och det finns stora drakar…så nu kör vi, säger Lars Forslöf, VD Roadroid.

Roadroid är också aktuell i två globala tävlingar - Galileo Masters" och "World Summit Awards", samt ska presentera företaget på Världskongressen för Intelligenta Transportsystem i Wien i oktober.

Kontaktperson:
Lars Forslöf - VD Roadroid