Moxter AB - i medvind och förändring

Under 2014 och 2015 har priserna ”Årets Företagare i Jämtland/Härjedalen” och ”Guldklubban” tilldelats Östersundsföretaget Moxter AB tillsammans med flertalet utmärkelser från Kreditupplysningsföretag. Med stärkt självförtroende och nya utmaningar på agendan tar nu Anna Rahm, nytillträdd VD, företaget Moxter AB mot nya målsättningar.

”Priser och utmärkelser är inget mål i sig, men självklart är det alltid roligt att bli positivt uppmärksammad för det arbete som alla anställda i Moxter gör för verksamheten” berättar Anna Rahm, som tillträdde som VD i maj 2015. ”Vi gläds med utmärkelserna och ser samtidigt framåt mot nya utmaningar. Det har under flera år skett stora förändringar på vår huvudsakliga marknad; sport- och friluftsmarknaden, där konkurrenssituationen har hårdnat med nya aktörer, öppna gränser och internethandel. Vi arbetar hårt med att utveckla befintliga varumärken, att nå ut till våra målgrupper, och lansera nya spännande varumärken.”

DELVINSTER SOM SPORRAR

9 oktober 2015 utsågs ”Årets företagare i Sverige” av föreningen Företagarna. En av de 21 regionfinalisterna var Moxters ägare Åke Eriksson som representerade Jämtland / Härjedalen med motiveringen ”Vinnaren har byggt ett välmående företag, med stabil ekonomi, och med hjärtat i Jämtland agerat på marknaden under lång tid. I sitt sätt att driva företaget målmedvetet, med ödmjukhet och mod, är Årets Företagare en god ledare och förebild för företagare.” Vinnare av Sverige-priset blev internetshopen Apotea.se, men Åke Eriksson är inte ledsen för det: ”Att Moxter och jag inte vann sporrar oss bara att bli ännu bättre. Det känns också bra att vår nytillträdda VD, tillika min dotter Anna Rahm, har möjlighet att ytterligare utveckla och förbättra verksamheten. Jag kommer självfallet att vara kvar i verksamheten, med fokus på visioner och nya affärsmöjligheter, medan Anna tar ansvar för dagliga beslut och målstyrning.”

Ett annat pris som tillfallit företaget är utmärkelsen ”Guldklubban Jämtland 2015 för förtjänstfullt ordförandeskap” som tilldelats Styrelseordförande Franz Bergstrand av StyrelseAkademien och Deloitte. "Tack vare ett rakt och tydligt ledarskap med knivskarpa analyser har styrelseordförande Franz Bergstrand med stort driv fört företaget Moxter från 35 till över 100 miljoner kronor i omsättning – med goda ekonomiska resultat", står det bland annat i juryns motivering.

”Som relativt ny i verksamheten (även om jag har levt med Moxter nästan hela livet) ser jag en utmaning i att tillsammans med Moxter-gänget utveckla företaget och hitta framtidens produkter och marknader” sammanfattar Anna Rahm, VD. ”Med den ekonomiska grund som de första 26 åren har resulterat i har vi alla möjligheter att utveckla och förändra – och det är en förutsättning för att finnas i minst 26 år till.”