Världens första interaktiva värmesula - Nu är den verklighet!

Den snabba utvecklingen kring tekniska produkter och wearables har nu nått till fötterna och värmesulor. Nu behöver du inte längre fjärrkontroll, lösa batterier eller kablar. Med hjälp av en app i din Smartphone kan du enkelt styra exakt hur många grader och hur varma du vill ha dina värmesulor. Under 2015 kommer innovationen Digitsole att säljas för första gången på den svenska marknaden.

• " Vi har följt utvecklingen på tekniska wearables på marknaden och att den nu kommit att omfatta skor och fötter känns som ett naturligt steg", säger Åke Eriksson, VD på Moxter AB, som lanserar produkten i Sverige. " Vi har under 25 år sålt kängor och skor, och först nu kan vi introducera en värmesula som inte bara håller hög kvalitet och komfort utan också erbjuder en bra värmeupplevelse. Att extrafunktionerna steg- och kalorimätare tillkommer är helt i linje med vad dagens konsumenter efterfrågar."

Idén om Digitsole skapades 2006 av Fransmannen Karim Oumnia och har sedan dess utvecklats  med dagens teknik till interaktiva sulor där användaren på ett enkelt sätt kan styra värmen genom en app i telefonen. Sulan är även försedd med en steg- och kaloriräknare som håller koll på hur långt du har gått och hur många kalorier du har förbränt.

Redan efter en minut efter att du valt hur varma du vill ha dina fötter kan du känna värmen i sulan. Värmen fungerar upp till 7-8 timmar på högsta effekt (maximal temperatur 50 grader Celsius), men batteritiden blir i praktiken mycket längre eftersom maxtemperaturen sällan används. Den långa batteritiden beror delvis på den inbyggda termostaten som stänger av värmen när önskad temperatur uppnåtts.

Digitsole-appen fungerar både med iOS och Android och är utrustad med Bluetooth 4.0. Sulornas Hi-cap batteri laddas enkelt med en USB kabel på endast 2 h.