Alliansen pratar Miljöpartiets politik – kommentar till landstingsbudgeten

Idag presenterade landstingsmajoriteten i Stockholm sitt budgetförslag. Många av formuleringarna är som lånade ur Miljöpartiets politiska program. Men var pengarna finns och när löftena ska i infrias är oklart. Och den nya båttrafiken saknas helt.

– Det är smickrande för oss i Miljöpartiet att alliansen skriver om våra frågor som utbyggd kollektivtrafik, hälsofrämjande sjukvård och hållbar miljö. Men mycket i budgeten är luddigt och finansieringen är osäker. Show me the money, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.

– Nu har alliansen upptäckt akutsjukvårdens problem med köer och platsbrist. Vi välkomnar också ett nytt ersättningssystem i Vårdval Stockholm men vi saknar konkreta förslag och pengar till en mer jämlik vård i länets alla delar, säger Helene Öberg (fd Sigfridsson) (MP), ny hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson.

– Wennerholm (M) fortsätter tjata om en rekordsatsning på kollektivtrafiken men har inte ens pengar så vi slipper trängas. Vi saknar också helt de satsningar på båttrafiken som utlovats. Däremot är vi glada för att man gjort en helomvändning när det gäller trafikvärdar. Nu ser alliansen behovet av den service vi pratat om så länge, säger Yvonne Blombäck, (MP) ny trafikpolitisk talesperson och gruppledare.

FÖR VIDARE INFORMATION
Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16