Budgetdebatt om vården idag: "Aldrig har friska människor haft så god tillgång till läkare”

– Aldrig har friska stockholmare haft så god tillgång till läkare som nu. Men vårt uppdrag som politiker är inte att ge dem som redan har, ännu mer. Jag vill se tillgänglighet i vården på riktigt, säger Helene Öberg, (MP) i sin första budgetdebatt i Stockholmslandstinget med nya kollegan i hälso- och sjukvårdsnämnden, Filippa Reinfeldt (M).

Tillgänglig akutsjukvård
I somras fick Karolinska sjukhuset böter för att patienter ligger i korridoren. Trots vårdgarantin står många stockholmare i kö.
– Filippa Reinfeldt kräver besparingar. Men det behövs fler händer i vården, inte färre. Det ser så illa ut att vi riskerar att gå miste om kömiljarden från staten, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet och nyvald till ord. ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden efter årsskiftet.

Vårdval och Hälsoval
- Det är inte rättvist att alla vårdcentraler fortfarande får samma resurser när behoven ser otroligt olika ut i vårt län. Att ge mycket högre ersättning för läkarbesök än andra besök styr utvecklingen åt fel håll. Jag ser i majoritetens budget att ni har diskuterat det här problemet internt. Jag hoppas det betyder att Alliansen snart kopierar vårt ersättningssystem Hälsoval Stockholm, säger Helene Öberg.

– Vården ska inte bara bota sjukdomar, utan också förebygga hälsoproblem innan de leder till sjukdomar och skador. Primärvården ska därför snabbt kunna erbjuda besök hos distriktssjuksköterska, dietist, kurator, psykolog, psykoterapeut, arbetsterapeut och sjukgymnast, säger Helene Öberg.

Vård på jämlika villkor
- Det finns stora skillnader i hälsa och medellivslängd beroende på var i länet du bor. Landstinget måste arbeta mycket mer aktivt med att erbjuda alla bra, tillgänglig vård. Det gäller förstås även papperslösa, säger Helene Öberg.

Utbyggd barnsjukvård
- Barnsjukvården måste förstärkas med utökad kapacitet på barnnärakuten i södra länet, fler intensivvårdsplatser, sjukvårdsrådgivning på nätet, fler familjeplatser i neonatalvården och mer resurser till barnpsykiatri och barnmedicinska mottagningar. Storleken på föräldrars plånbok får inte avgöra om barn får vård eller inte. Självklart ska besök på barnakuten ska vara avgiftsfritt och barn upp till 7 år som behöver glasögon ska få bidrag för det, säger Helene Öberg.

FÖR MER INFORMATION
Helene Öberg (f.d. Sigfridsson), hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson, vice gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, nyvald till ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden efter årsskiftet, ledamot partistyrelsen med ansvar för hälso- och sjukvård, 076-737 44 19

Mer av Helene Öberg
www.helenesblogg.se