Centerpartiet stoppade satsning för minskad kemikalieanvändning

Centerpartiet stoppade satsning för minskad kemikalieanvändning

På gårdagens regionplaneringsnämnd i landstinget  behandlades en ansökan från Järfälla kommun om att inrätta en kommungemensam rådgivning för arbetet med att minska användningen av kemikalier i offentlig verksamhet.

-Vi från Järfälla har lagt ner stor energi i denna fråga och samlat resten av länets kommuner för att få igång denna viktiga verksamhet. Dessutom hade vi fått positiva signaler från förvaltningen och sedan säger Alliansen och Centerpartiet nej. C har stora ord om miljön men när det kommer till kritan viker de ner sig, säger Amanda Palmstierna (MP) ordförande i Tekniska nämnden i Järfälla.

Järfälla hade samlat samtliga länets kommuner utom Stockholm stad till en gemensam ansökan från landstingets miljöfond som därmed skulle stått för halva finansieringen. Denna satsning stoppas nu eftersom Alliansen genom Centerpartisten och ordförande Gustav Hemming röstade ner förslaget trots att förvaltningen rekommenderade bifall.

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting är också kritisk till att Alliansen på detta sätt rycker undan mattan för finansieringen av satsningen på kemikalierådgivning. Framförallt då de anser att verksamheten är kunskapstung och att kommunerna behöver stöd. Tomas Eriksson, gruppledare för MP och ledamot i regionplaneringsnämnden anklagar även Centerpartiet och Gustav Hemming för att ha lagt sig platt för moderaterna.

-För miljöpartiet är arbetet med att minska farliga kemikalier som är ett hot mot människans fortplantning och hälsa en hjärtefråga. Vi tycker det är anmärkningsvärt att Alliansen utan egentliga argument går emot förvaltningens förslag och säger nej till denna ansökan. Men vi vet att det framförallt finns moderater i nämnden som är emot hela miljöbidraget och inte vill att landstinget ska bekosta några regionala miljösatsningar, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare för MP i Stockholms läns landsting.

För mer information kontakta:
Amanda Palmstierna ordförande i Tekniska nämnden i Järfälla. tel: 070 002 31 68