Dålig koll på hälsovådliga kemikalier i vården

Landstinget använder fortfarande hälsovådliga kemikalier trots att bra alternativ finns. I Uppsala fann man i en undersökning att personalen hade förhöjda nivåer av 16 kemikalier som alla finns i produkterna man använder i det dagliga arbetet. I Stockholm vet ingen hur stort problemet är.

– Man kan bara anta att nivåerna är förhöjda i personalens och patienternas blod även här i Stockholm. Det är förstås helt oacceptabelt för arbetsmiljön och patientsäkerheten att den kunskapen inte finns. Vi måste börja mäta nivåerna i blodet på frivillig personal och patienter och fasa ut de farliga kemikalierna, säger Raymond Wigg, Miljöpartiets oppositionslandstingsråd.

Ftalater är vanliga i medicintekniska produkter som dialysslangar, katetrar, infusionspumpar, sonder, urinpåsar och blodpåsar, men även i golv och textiler. Flera av de vanligaste ftalaterna har visat sig ge bl.a. astma- och allergiproblem samt inverkar negativt på reproduktionsorganen och hormonsystemen. På Karolinska sjukhuset köper man i dag bara in dialysslangar av PVC med ftalater som mjukgörare trots att det finns alternativ utan dessa skadliga ämnen.

Idag visar landstinget filmen Underkastelsen av Stefan Jarl som handlar om hur vi är omgivna av kemikalier som påverkar hälsan negativt. Miljöpartiet kräver att den borgerliga majoriteten jobbar hårdare för kontrollera kemikalier i landstinget och sätter stopp för PVC och ftalater i vården. Idag är bara 23 procent av sugkatetrarna PVC-fria och landstinget saknar mål för att minska parfymämnen.

– Det arbete vi inledde förra mandatperioden har gett resultat särskilt för plasthandskar, men vi kan göra mycket mer för att fasa ut kemikalier i landstinget och följa upp miljöarbetet mer detaljerat de kommande åren. Fortfarande har vi PVC i en majoritet av våra sugkatetrar, säger Raymond Wigg (MP).

Raymond Wigg föreslår att Stockholmslandstinget precis som landstinget i Uppsala låter frivilligtesta vårdpersonal i ett forskningsprojekt för att se hur höga halterna av kemikalier är i deras blod.

– Det här är inte bara en miljöfråga utan också en arbetsmiljö- och patientsäkerhetsfråga. Vi borde också ta frivilligprover på dialyspatienter som flera gånger i veckan utsätts för kontakt med ftalater (mjukgörare) under sin dialys, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg oroas av bristen på löften om miljömål för landstingets steg 6.

– Med borgerlig majoritet i ytterligare en mandatperiod är jag rädd att vårt framgångsrika rödgröna miljöarbete kommer att avstanna. Den här mandatperioden var de mer eller mindre tvungna att anta det program vi hade tagit fram perioden innan. Men vi har inte sett några nya bindande löften om miljömål än. Det verkar inte vara någon prioriterad fråga, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg, (MP) Landstingsråd i opposition, 070-737 44 16
Karl Hultén, pressekreterare MP Stockholmsregionen, 0708-36 54 83