Efter olyckan på Södertäljebron: Ge Länsstyrelsen makt att kräva förebyggande åtgärder

Natten till midsommarafton körde en lastbil in i bron på E4:an över Södertälje kanal. Konsekvensen har inneburit kilometerlånga bilköer. Nu kräver Miljöpartiet i Stockholms läns landsting att regeringen och samhällsaktörer ökar sina insatser för att minska regionens sårbarhet vid händelser som kan få extrema följder.

Framförallt vill Miljöpartiet att regeringen ger länsstyrelser ett utökat uppdrag att inventera platser i länet som är extra känsliga för olika störningar där påverkan både regionalt och nationellt är stor samt mandat att kräva insatser från de som är ansvariga för infrastrukturen.

- Händelser av den här typen får stora konsekvenser både lokalt, regionalt och nationellt. Denna gång handlade det om en olycka. Vi har tidigare haft tillbud som berott på kraftiga skyfall eller höga vattenflöden vilket vi vet blir vanligare i och med klimatförändringarna. I augusti 2015 var det exempelvis nära att E18 i Järfälla blev översvämmad och tidigare har vatten varit på väg att rinna ner i tunnelbanan vid Slussen, säger Tomas Eriksson gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Länsstyrelsen har ansvar för arbetet med att minska den regionala sårbarheten och att årligen göra risk och sårbarhetsanalyser. Analyserna ska sedan användas som underlag för myndigheter och regionala aktörer i deras beslut. Däremot finns inget mandat för Länsstyrelsen att kräva att exempelvis huvudmän till viktig infrastruktur faktiskt vidtar åtgärder för minskad sårbarhet eller ens kräva en rapportering om vilket arbete som görs. Det mandatet borde regeringen ge dem.

- Vi ser att det i Stockholms län och inte minst i huvudstaden finns många objekt där påverkan skulle bli stor vid olika former av händelser. Troligast är påverkan från extremväder som översvämningar eller värmeböljor, men olyckan på Södertäljebron är exempel på att även olyckor kan få omfattande konsekvenser för hela regionen. Det finns idag myndigheter med samordnande ansvar nationellt och Länsstyrelsen har ett regionalt ansvar men ingen av dessa har tillräckligt mandat att säkerställa att åtgärder faktiskt vidtas, säger Tomas Eriksson gruppledare för miljöpartiet i Stockholms läns landsting