Förbättra hälsan för ensamstående föräldrar – fem förslag

Hälften av de ensamstående föräldrarna avstår från att gå till läkare, tandläkare eller hämta ut medicin. 40 procent har svårt att sova. Nu vill Miljöpartiets förstanamn i Stockholmslandstinget, Helene Sigfridsson, göra fem insatser för att förbättra föräldragruppens hälsa.

– 40 procent av ensamföräldrarna har svårt att sova, vilket kan jämföras med 10 procent hos resten av befolkningen. Ångest och oro är också vanligt och här kan landstingets primärvård göra en insats, säger Helene Sigfridsson, landstingsledamot och förstanamn i landstinget för Miljöpartiet i Stockholm.

Hon föreslår fler enskilda hälsosamtal på vårdcentralerna, mer personal som psykologer och kuratorer på familjecentralerna och grupper för ensamföräldrar i mödra- och
barnhälsovården.

– Samtidigt som många andra fått det bättre har ensamstående mammors situation stadigt försämrats de senaste decennierna. Landstingspolitiker kan inte påverka deras ekonomi men vi kan bli bättre på att kan stödja människor som mår dåligt i en utsatt situation, säger Helene Sigfridsson.

Helene Sigfridssons fem förslag för ensamföräldrars hälsa:

Hälsokontroller
Allmänna hälsokontroller för ensamstående föräldrar skulle bidra till att fånga upp den ohälsa som finns i gruppen. Undersökningarna skulle lämpligen underlättas genom barnpassning på BVC. Det handlar om att sänka trösklarna eftersom ensamföräldrar har små marginaler, både i tid och ekonomin, som gör att måna avstår från att söka vård.

Familjecentraler

Familjecentralerna har särskilt utbildad personal finns såsom förskollärare, socialpedagog, kurator och barnmorska. Helene Sigfridsson vill satsa på mer resurser på familjecentralerna som är mycket viktiga för nyblivna föräldrar. Exempelvis Brandbergens familjecentral har fått spara in på sin bemanning rejält, som en konsekvens av vårdvalet, och står under hot om nedläggning.

Landstingsmedel till självhjälpsorganisationer

I dag faller stöd till organisationer för ensamstående föräldrar utanför den ordinarie landtingverksamheten. Helene Sigfridsson vill se över det rådande systemet och undersöka möjligheterna för landtingen att ge stöd till organisationer som arbetar med föräldrastöd. Föräldrastöd är ett utmärkt komplement till hälso- och sjukvården och bidrar dessutom till att bygga värdefulla nätverk kring föräldrar.

Föräldragrupper

På både BVC och MVC skulle organiserade nätverk av ensamstående föräldrar kunna göra stor nytta. De sociala nätverken är viktiga för ensamstående föräldrar. Framför allt för de som saknar andra sociala nätverk av föräldrar eller andra anhöriga, menar Helene Sigfridsson

Hälsoval” istället för ”vårdval”
Miljöpartiet vill med de rödgröna förändra vården i Stockholm så att vårdcentralerna får mer pengar till förebyggande arbete som hälsosamtal, sluta röka-program och psykologstöd. De rödgröna kommer att utveckla Vårdval Stockholm till ett Hälsoval Stockholm där vårdcentralerna får mer pengar ju sjukare patienter de behandlar och ju mer förebyggande insatser som görs, istället för mer pengar ju fler korta läkarbesök som görs. Valfriheten för patienten ska finnas kvar.

FAKTA ENSAMFÖRÄLDRAR OCH OHÄLSA
Ensamstående föräldrar har sämre levnadsförhållanden än många andra samhällsgrupper. Enligt siffror från Folkhälsoakademin fd. Centrum för folkhälsa (CFF) avstår omkring hälften från att gå till läkare, tandläkare eller hämta ut medicin.

Enligt SCB har 40 procent av ensamföräldrarna problem med sömnen, jämfört med 10 procent för hela befolkningen. Var tionde ensamstående mamma har svåra besvär med ängslan, oro och ångest.

Ensamstående föräldrar har betydligt sämre hälsa än befolkningen i övrigt. Sedan början av 80-talet har deras hälsa blivit allt sämre och inget tyder på att skillnaderna i ohälsa minskar enligt Sara Fritzell som är utredare och doktorand vid Institutionen för folkhälsovetenskap på Karolinska Institutet.

OM HELENE SIGFRIDSSON
Helene Sigfridsson är 31 år och ensamstående tvåbarnsmamma från Bandhagen. I fyra års tid har hon gett röst åt ensamföräldrarna i Sverige genom jobbet som generalsekreterare för föreningen Makalösa föräldrar. På Miljöpartiets kongress i år valdes hon in i partistyrelsen. Helene Sigfridsson är också ambassadör för Europeiska året för bekämpning av fattigdom och social utestängning och sitter i TCO: s jämställdhetspanel.
Följ Helene på http://www.helenesblogg.se och www.twitter.com/helenesigfrid

KONTAKT
Helene Sigfridsson, (MP) landstingsledamot, toppkandidat Stockholms landsting, ledamot partistyrelsen, 076-628 75 55
Karl Hultén, pressekreterare, Stockholms landsting, Stockholmsregionen, 070-836 54 83