Grundlagsskyddad rättighet ska gälla även för poliser

Grundlagsskyddad rättighet ska gälla även för poliser

Rikspolisstyrelsen anser att en polis inte ska inneha ett politiskt förtroendeuppdrag där sekretessbelagda uppgifter förekommer.
- Det är helt befängt. Oavsett om du bor och arbetar i Stockholm eller i Vilhelmina och är polis, ska samma rättighet gälla att ställa upp i politiska val och att sitta i nämnder och styrelser, säger Miljöpartiets Ewa Larsson, i polisstyrelsen i Stockholms län.

Ewa Larsson undrar hur Arbetsgivarverket resonerat när de stöder Rikspolisstyrelsens åsikt att tre poliser på en mindre ort inte får inneha politiskt uppdrag i socialnämnd.

- Att en polis på mindre ort inte skulle få inneha ett politiskt förtroendeuppdrag i en socialnämnd låter som ett rötmånadsskämt. Ska storleken på kommunen där polisen bor eller arbetar avgöra vilket förtroendeuppdrag en polis kan ta på sig? Tänk om, grundlagen ska självklart gälla alla yrkesgrupper, säger Ewa Larsson, (MP) som utgår ifrån att Arbetsdomstolen ger samma besked.

Ewa Larsson (MP), ledamot polisstyrelsen Stockholms län, 070-530 42 37
Elisabeth Richter, presskontakt MP Stockholmsregionen, 070-737 45 09