Helene Öberg (MP) vill säkra vård för papperslösa

Helene Öberg (MP) vill säkra vård för papperslösa

Papperslösa i Sverige har sedan den 1 juli i år samma rätt till sjukvård som asylsökande har. Men lagen når inte hela vägen ned till receptionerna.

"En mänsklig rättighet som håller på att administreras sönder". Det menar Helene Öberg (MP) som vill ha svar från den moderatledda hälso- och sjukvårdsförvaltningen och Filippa Reinfeldt (M) i Stockholms läns landsting, om hur vård för papperslösa ska säkerställas, för barn och vuxna. Frågan har ställts i en skrivelse till landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd.

– Förvaltningen måste ställas till svars för varför informationen om vilka rättigheter patienterna har inte har nått fram, säger Helene Öberg.

Lagen om vård för papperslösa implementeras fortfarande inte i Stockholms läns landsting. Kvinnor nekas att göra aborter, barn med tandvärk avvisas i dörren och misstänkt hiv-positiva får inte testa sig. Orsaken sägs vara att de som sökt vård inte kan bevisa att de är papperslösa.

Helene Öberg är hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting

Se skrivelsen bifogad.

Kontakt
Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09